Van Ginkel haalt bivak na dramatische woestijntocht

Vrachtwagenchauffeur Wuf van Ginkel is terug in de Dakar Rally. De Edervener arriveerde gisterochtend na een dramatische tocht in het bivak van rustplaats Bobo Dioulasso in Burkina Faso. Dat was ruim voor de deadline van zes uur 's avonds.

Van Ginkel viel aanvankelijk met pech uit in de monsteretappe van vrijdag, maar profiteerde van het neutraliseren van de wedstrijd. De koersdirectie trad zeer coulant op nadat de twee weekendetappes in Mali werden geschrapt uit angst voor roofovervallen op de karavaan. Ze gaf de deelnemers, die in de slopende Sahara-etappe van 736 kilometer tussen Tidjikja en Nema in Mauritanië niet in de voorgeschreven tijd (zeventien uur) binnen waren, alsnog de gelegenheid in Nema te finishen.

Van Ginkel passeerde in de nacht van zaterdag op zondag eindelijk het bivak in Nema. Zijn truck had bijna twee dagen over de marathonproef gedaan. De bemanning, chauffeur Wuf van Ginkel (35), navigator Bas Herweijer (35) en monteur Edwin van Ginkel (31), nam een korte pauze, at in de woestijn een magnetronbak boerenkool leeg en begon toen aan de tocht van 1.500 kilometer naar Bobo Dioulasso. De truck deed daar twintig uur over.

Herweijer sprak van een ware helletocht. ,,We hadden nog maar drie aangedreven wielen. Het vierde werkte als een shovel op de zandduinen. Telkens moesten we met onze handen zand weggraven. Er was een moment dat we in vier uur tijd 200 meter zijn opgeschoten.''

Een weg terug was er niet meer: ,,Wat moesten we anders. Koersdirecteur Zaniroli had ons per satelliettelefoon laten weten dat we in een gebied zaten waar we onmogelijk hulp konden krijgen. Wat een misère, ik ben helemaal uitgewoond, het is hier 35 graden en ik heb kippenvel.''

Navigator Herweijer had het laatste stuk het stuur van chauffeur Van Ginkel overgenomen ,,Wuf zei op een gegeven moment: ik red het niet meer. Poef, hij viel zo voorover op het stuur. Het licht ging in een keer uit bij hem. Toen ben ik achter het stuur gekropen. Het leek wel of ik een LSD-trip maakte, ik zag overal spoken en beren op de weg.''

In Bobo moet de Ginaf van onder tot boven worden hersteld. ,,Gebroken stuurkogel en aandrijfas, leidingen en kabels kapot, remmen stuk. Kortom, er is nog heel wat werk te verrichten.''

Het Nederlandse Ginaf-team zit weer in de woestijnrally, maar wel dankzij een vreemde verandering van de spelregels. Van Ginkel: ,,Ik heb er geen mening over. In Dakar verandert wel vaker een regel. Wij hebben veel pech gehad, nu hebben we geluk. Zo zie ik dat.''