Supers even duur door prijzenoorlog

De prijzenoorlog heeft de prijsverschillen tussen de grootste supermarktketens vrijwel opgeheven. Albert Heijn, C1000, Super De Boer en Edah berekenen nu bijna dezelfde prijs voor een winkelwagentje met 47 veelgekochte boodschappen.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau IPLC. Reden voor de afnemende prijsverschillen is dat de twee duurste supermarkten, Albert Heijn en Super De Boer, hun prijzen voor A-merkproducten hebben verlaagd met respectievelijk 9 en 10 procent. De voordeliger supermarktketens, C1000 en Edah, zijn daarin maar gedeeltelijk meegegaan. Super De Boer heeft zijn prijzen het meest verlaagd, met 10 procent. Daardoor is de supermarktketen van moederbedrijf Laurus niet meer de duurste van Nederland.

Voor 47 A-merkproducten die veel worden verkocht, was Albert Heijn (700 winkels) in de laatste week van vorig jaar nog steeds de duurste supermarkt. Edah (264 vestigingen) is slechts 0,8 procent goedkoper en C1000 (472 supermarkten) bleek 1,2 procent goedkoper. Bij Super De Boer (363 filialen) zijn de boodschappen 1,3 procent goedkoper dan bij AH.

Dirk van den Broek heeft net als Albert Heijn zijn prijzen sinds het begin van de prijzenslag in oktober vorig jaar met 9 procent verlaagd. Volgens IPLC is Dirk van den Broek nu 13 procent goedkoper dan Albert Heijn.

Uitgesloten van het onderzoek waren groente, fruit, vlees en huismerken: de eigen merken van de supermarktketens. Ongeveer 40 procent van de gemiddelde supermarktuitgaven bestaat uit A-merken, zoals Douwe Egberts, Coca-Cola en Ariel. Dat betekent dat de prijzenoorlog de uitgaven voor een gemiddelde supermarktklant minder verminderde dan de procentuele verlaging van A-merkproducten.

Huismerken zijn in de prijzenoorlog nauwelijks goedkoper geworden. Reden is volgens onderzoeker K. de Jong van IPLC dat bijna alle consumentenonderzoeken de nadruk leggen op A-merken. Albert Heijn en Nettorama verlaagden de prijzen van huismerken met gemiddeld slechts 1 procent en Super De Boer met 2 procent.

Hierdoor zijn het prijsverschillen tussen A-merkproducten en huismerken verkleind. Huismerken zijn nu bij Albert Heijn 14 procent goedkoper dan vergelijkbare A-merken, bij C1000 was dat verschil 43 procent.