Schaamteloos narcisme bij Elshout en Händeler

Drie beelden domineren in Earthlinks – Life wants to live, deel één van een nog te realiseren drieluik van het dansduo Diane Elshout en Frank Händeler.

Als eerste hoe hij (Händeler) met fallische hoorns op het hoofd als een archetypisch monster wordt belaagd door een sensueel, roofdierachtig wezen (Elshout) en hoe ze daarna samen een dierlijk paringsritueel uitvoeren. Vervolgens hoe zij met een zwartglanzende dildo hem bespringt en beiden dan ruggelings aan elkaar gebonden trillend tot een hoogtepunt komen.

Tot slot dat ze hun naakte lijven met geel en oranje sappen `wassen' om zich daarna als wentelteefjes door de witte meel te rollen en een plakkerig een worstelduet te dansen.

Die beelden zijn zo onversneden nog wel te plaatsen en vertellen een verhaal over twee vaste danspartners die per se iets over het dierlijke in de mens kwijt willen. Dat verhaal is al eerder verteld en amper spannend, maar hier gaat gaandeweg erg veel mis en raakt de dans vervuild door te veel en te kunstzinnige ingrepen: wazige teksten die onmachtig worden uitgesproken, klassieke pianoriedels die Marion von Tilzer in een chique concertjurk aan de vleugel speelt. Wat vloekt met de sfeer en daarbij een vreemd element vormt in het abstracte decor. En dan zijn er nog videobeelden die gespiegeld en gekanteld op schermpjes worden geprojecteerd en soms wel en soms weer niet samenvallen met de dans.

Het meest storend evenwel is het schaamteloze narcisme van Händeler, met als hoogtepunt de scène waarin hij knijpers in zijn vel prikt en als de heilige Sebastiaan zich gelukzalig overgeeft aan de Lust – wat in het Duits uitgesproken nog zwaarder klinkt dan al wordt gesuggereerd. Dat exhibitionisme van privégenot leidt theatraal gezien nergens toe en kent evenmin de rauwe kracht van echte (beeldende kunst) performances. Geen middel wordt onbenut gelaten om uitdrukking te geven aan. .. tja wat precies?

Beweerd wordt dat Eartlinks een relatie zou hebben met het werk van de Amerikaanse beeldhouwster Kiki Smith, die gefascineerd is door het (gedeformeerde) lichaam. Iets daarvan wordt zichtbaar wanneer Händeler zijn benen in de yogazit klemt en zich op `stompen' voortsleept. Tegenover het gave verleidelijke lichaam van zijn tegenspeelster levert dat een sprekend contrast. Maar meestal leiden hun verwoede acties tot niets. De gedachte dat dit moet uitgroeien tot een trilogie, werkt op voorhand beklemmend.

Schrijnend treffend zijn de laatste videobeelden. Daarin zien we het stel met repen textiel aan elkaar gebonden zitten. Weliswaar onbedoeld maar raak illustreert de videomaker en regisseur Felix de Rooy hoezeer dit dansduo te verstrikt is geraakt in een artistieke symbiotische relatie.

Earthlinks - Life wants to live. Choreografie/dans: Diane Elshout en Frank Händeler. Gezien: 10/1 Toneelschuur Haarlem. Toernee t/m 13/5. Inl.: (020) 4897300 of www.danceunit.nl