Online contacten met bijgehouden adresboek

Een online adresboek dat wordt bijgehouden door degenen die erin staan. Dat klinkt ideaal. Nooit meer e-mail die onbestelbaar retour komt omdat de ex-collega die je zo dringend nodig hebt van e-mailadres is veranderd. Geen telefoonnummers meer verkeerd overnemen van een verfrommeld notitiebriefje.

Altijd de juiste gegevens onder handbereik hebben kan met Plaxo Contacts. Plaxo is een nieuwe webdienst van Sean Parker, een van de medeoprichters van de inmiddels ter ziele gegane muziekruilbeurs Napster. Na het installeren van Plaxo, dat gratis is, legt het programma contact met het adresboek van Outlook of Outlook Express. De gebruiker selecteert vervolgens wie een e-mailbericht krijgt met het verzoek zijn of haar contactgegevens (naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer etc.) te actualiseren. De teruggemailde adresgegevens worden automatisch in het adresboek van Plaxo verwerkt.

De gegevens van vrienden en bekenden die ook Plaxo gebruiken, worden vervolgens automatisch (zonder dat er heen en weer hoeft te worden gemaild) geactualiseerd. Welke nieuwe gegevens worden doorgegeven aan andere Plaxo-gebruikers bepaalt iedereen zelf. Zo kan bijvoorbeeld het privé-telefoonnummer slechts aan een select gezelschap worden getoond. Het adresboek staat online en kan altijd vanaf elke locatie geraadpleegd worden. Dat kan erg praktisch zijn tijdens een zakenreis of vakantie.

Plaxo klinkt als een handige internettoepassing. Er kleven echter ook enkele nadelen aan de nieuwe onlinedienst. Zo is de gebruiker erg afhankelijk van Plaxo. Als er een technische storing is bij Plaxo zijn alle adressen ontoegankelijk. Als Plaxo failliet gaat, zijn ook alle adresboeken weg en worden de persoonsgegevens van alle contacten misschien wel doorverkocht aan marketingbedrijven en spammers.

Plaxo gebruiken maakt ook een beetje een armoedige indruk. De mailtjes die gebruikers via Plaxo versturen om vrienden en bekenden uit te nodigen hun adresgegevens te actualiseren zien er onpersoonlijk en zelfs een beetje spamachtig uit. Veel Plaxomailtjes worden vermoedelijk ongelezen weggegooid omdat de afzender onduidelijk is.

Plaxo maakt ook een opdringerige indruk. Veel gebruikers nemen niet de moeite het invullen van de contactgegevens uitnodigend te maken. Ze sturen een standaardmailtje met bijvoorbeeld alleen de naam van degene wiens gegevens ze in hun adresboek willen. Mensen die niet reageren, krijgen vaak een tweede en soms zelfs een derde verzoek de adresgegevens in te vullen.

En dan is er nog het privacyaspect. Niet iedereen wil dat zijn naam, e-mailadres en andere persoonsgegevens in een databank van een Amerikaans bedrijf worden opgenomen. Als Plaxo failliet gaat, is de kans groot dat het adressenbestand wordt verkocht. Het bedrijf heeft weliswaar een goed klinkende privacyverklaring, maar die kan elk moment veranderen. In de VS worden persoonsgegevens lang niet zo goed beschermd als in Europa.

Website: www.plaxo.com