Miljoenenboete voor Morgan Stanley

Voor het eerst in Europa is een bank veroordeeld voor een belangenconflict tussen de afdeling research (analisten) en zakenbankieren. Morgan Stanley heeft volgens een rechtbank in Parijs een aantal jaren bevooroordeelde rapporten geschreven over Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH), concurrent van Gucci, een grote klant van de bank.

Morgan Stanley moet LVMH een schadevergoeding betalen van minimaal 30 miljoen euro.

De Franse tak van Morgan Stanley gaat tegen de gisteren bekendgemaakte uitspraak in beroep. Vorig jaar hebben in de Verenigde Staten al een aantal zakenbanken een forse boete moeten betalen als gevolg van belangenconflict, waarbij het Chinese muren-principe was geschonden.

Volgens de rechter in Parijs heeft LVMH onnodig schade ondervonden van de gekleurde analistenpublicaties van Morgan Stanley. Het Franse LVMH, eigenaar van luxe merken als Kenzo en Givenchy en Tag Heuer, had aanvankelijk ingezet op schadevergoeding van 100 miljoen euro – de claim dateert van november 2002.

De affaire heeft betrekking op de jaren 1999 tot 2001, toen LVMH verwoede en tevergeefse pogingen ondernam om Gucci in te lijven.

Tijdens de belegering door LVMH werd Gucci geadviseerd door de zakenbanktak van Morgan Stanley. LVMH verloor de strijd toen Gucci zijn toevlucht zocht tot de concurrent Pinault Printemps Redoute. In dezelfde periode verschenen er negatieve analistenberichten van Morgan Stanley waarin LVMH negatief werd neergezet, terwijl Gucci in publicaties er beter uit leek te komen. De rechter heeft een onafhankelijke expert aangesteld die moet onderzoeken hoe hoog de kosten zijn geweest voor LVMH om een antwoord te geven op de negatieve publiciteit, die werd gegenereerd door het team van Morgan Stanley-analiste Claire Kent.

De rechter hekelde onder meer een waarschuwing van Morgan Stanley met betrekking tot de kredietwaardigheid van LVMH. Die zou op een gegeven moment wel eens negatief kunnen worden bijgesteld volgens de bank destijds. Deze voorspelling bleek echter te zijn gebaseerd op een rapport van drie maanden oud van een van de kredietbeoordelaars, terwijl LVMH net positieve financiële resultaten bekend had gemaakt.