Topmanagers lezen peuters voor

Tien bestuurders uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven lezen 27 januari voor in peuterspeelzalen. Samen geven ze hiermee het startsein voor de Nationale Voorleesdagen, een nieuwe, jaarlijks terugkerende campagne van de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) om het voorlezen aan peuters en kleuters te bevorderen. Onder anderen Rijkman Groenink (ABN Amro), Ad Scheepbouwer (KPN), Aad Veenman (NS), Leo van Wijk (KLM) en Hans Wijers (Akzo) schuiven dinsdagochtend 27 januari aan voor een zogenoemd Voorleesontbijt. Verder hebben ongeveer twintig schrijvers, burgemeesters en televisiesterren een uitnodiging gekregen om voor te lezen. Tijdens de Nationale Voorleesdagen staat twaalf dagen lang het kinderboek centraal in ruim 7.000 peuterspeelzalen, basisscholen, bibliotheken en boekwinkels. De voorleescampagne is speciaal gericht op de kinderopvang, ouders met jonge kinderen en de jongste basisschoolleerlingen. Onderzoek wijst uit dat kinderen die al jong met voorlezen kennismaken, ook op latere leeftijd vaker lezen.