Chuck D. en Harry P.

De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe, heeft slechte manieren en veracht alle gezag. Geen actuele opmerking, maar eentje uit de mond van filosoof Socrates.

Een eeuwenoude waarheid die nog altijd voor problemen zorgt. Niet alleen in het gezin, maar ook in het bedrijfsleven.

Bij Lego bijvoorbeeld. Het Deense bedrijf kwam deze week met een winstwaarschuwing nadat de verkopen vorig jaar met een kwart waren gedaald. Lego heeft zich verstapt in de zoveelste poging het tempo van de jeugd bij te houden. Het familiebedrijf had vol op Harry Potter gegokt, maar in de combinatie met Lego bleek dat niet te werken. En natuurlijk ligt de achteruitgang bij de speelblokjes ook aan concurrerend speelgoed zoals computerspelletjes van andere producenten. De inschattingsfouten leidden donderdag tot het opstappen van een topman bij Lego.

Het Deense bedrijf staat niet alleen in zijn problemen met de jongeren. Douwe Egberts klaagt dat ze veel minder koffie drinken. En wat te denken van de ontlezing die krantenbedrijven teistert? Met moderne websites en studentenabonnementen proberen uitgevers het tij te keren. De Telegraaf wijkt uit naar de zondag om extra lezers te trekken.

Ook de modernere producten blijven niet buiten schot, zoals de muziekindustrie ervaart die de verkopen jaarlijks met 5 tot 10 procent ziet teruglopen. Ondanks de beveiliging tegen het kopiëren, ondanks de stroom rechtszaken tegen bijvoorbeeld de software van Kazaa die kopiëren via internet mogelijk maakt. Auteursrechtorganisatie Buma/Stemra trok vorige maand bij de Hoge Raad nog aan het kortste eind in een poging Kazaa de voet dwars te zetten.

De jeugd van tegenwoordig is misschien grillig, maar commerciële successen als Harry Potter en Robbie Williams bewijzen dat kaskrakers nog altijd bestaan. Ondanks de ontlezing en het kopiëren.

Soms is meegaan met de tijd gemakkelijker met een partner, zo laat bijvoorbeeld Philips zien. Het elektronicaconcern mag in de ogen van de jeugd zelf niet zo `vet' zijn, maar de samenwerking met het veel hippere Nike lijkt goed te zijn begonnen. Gezamenlijk hebben de twee bedrijven afgelopen jaar één miljoen producten verkocht. Over de winkelwaarde liet Philips zich afgelopen week niet uit.

Nog opzienbarender zijn de muziekartiesten die de nieuwe mogelijkheden van internet juist omarmen in plaats van bestrijden. Rapper Chuck D. maar ook rijpere artiesten als McGuin van The Byrds en Janis Ian zien de kopieermogelijkheden juist als gratis promotiemateriaal. Veranderen is moeilijker dan klagen. En te oud ben je blijkbaar nooit.