Voorstel Peijs: bromfiets pas vanaf 17 jaar

Minister Peijs (Verkeer) wil de minimumleeftijd van brom- en snorfietsers verhogen van 16 naar 17 jaar om de verkeersveiligheid te vergroten. Dat staat in een brief die zij naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Peijs (CDA) baseert haar voornemen onder meer op berekeningen van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV). Die komt tot de conclusie dat de hogere leeftijd zal leiden tot 28 verkeersdoden en 1150 zwaargewonden minder per jaar. De minister stelt voor om tegelijk 17-jarigen ervaring op te laten doen met autorijden. Daarvoor zullen volgens de brief ervaren begeleiders moeten worden ingezet. De combinatie van deze maatregelen zal volgens de adviseurs van Peijs het jaarlijks aantal verkeersdoden met 54 verminderen. Ze verwacht ook dat veel jongeren ,,de brommerfase' zullen overslaan.

De plannen zijn een uitwerking van de nota die Peijs' voorganger De Boer (LPF) onder de titel `De rijbewijsrevolutie' eind 2002 presenteerde. De fracties van CDA en VVD zien weinig in de verhoging van de brommerleeftijd. Volgens VVD-Kamerlid Hofstra is die maatregel ,,onverstandig'' omdat ze de mobiliteit van de jeugd op het platteland beperkt: ,,De jongeren hebben de brommer nodig voor school en werk.'' De organisatie 3VO acht een verhoging naar 18 jaar noodzakelijk om de verkeersveiligheid te vergroten.

In haar brief kondigt Peijs aan deze zaken nog voor het einde van de kabinetsperiode in 2007 te willen regelen. Dat geldt ook voor maatregelen die het gebruik van de brommobielen, de autootjes die niet harder dan 45 kilometer per uur rijden, moeten verbeteren. De wagentjes zijn erg in trek bij jongeren. Peijs wil hiervoor een theoretisch examen invoeren, zodat in ieder geval de deelname aan het verkeer volgens de regels geschiedt. Voor het gebruik van landbouwtrekkers wil ze een rijbewijs invoeren.

In de toekomst zal het rijbewijs als kunststofkaart worden uitgevoerd, zoals een creditcard. De minister voelt niets voor de invoering van een puntenrijbewijs, zoals enkele andere landen kennen. Wie zich niet aan de regels houdt krijgt strafpunten die uiteindelijk leiden tot intrekking van het rijbewijs. Volgens Peijs is hiervan echter geen verbetering van de veiligheid te verwachten.