Vliegtuigbouwer Airbus heeft last van lage dollar

Airbus en moederbedrijf EADS presenteerden deze week gemengde cijfers. Meer productie dan Boeing, stagnerende winst door de zwakke dollar.

Groter worden dan Boeing: dat was al jaren het wensstreven van vliegtuigbouwer Airbus. In 2003 was het zover, Airbus leverde 303 toestellen af, Boeing 280. Ook voor dit jaar verwacht het Europese consortium tot een hogere productie te zullen komen dan de Amerikaanse concurrent. Tegelijkerwijd is de winst onder druk komen staan door de daling van de dollar ten opzichte van de euro. De verkoop van vliegtuigen heeft nog altijd plaats in dollars, de helft van de kosten die Airbus maakt is in euro's. ,,De waarde van de dollar is ons grootste probleem'', zo gaf Airbus-topman Noël Forgeard gisteren tegenover persbureau Bloomberg toe.

Voor Airbus is de productie geen record: in 2001 leverde het bedrijf 325 toestellen af. Boeing liet toen nog 525 vliegtuigen uit zijn fabrieken rollen, maar bracht daarna de productie naar beneden in reactie op de daling van de vraag. Volgens Speednews, een onafhankelijk Amerikaanse informatiebureau voor de luchtvaart, zou ook Airbus minder moeten produceren. ,,Overaanbod door Airbus doet de waarde van zijn toestellen dalen'', zegt Speednews op zijn website. Volgens het bureau staan er wereldwijd 90 A320's geparkeerd waar geen gebruik van wordt gemaakt. Van de vergelijkbare Boeing 737 Next Generation staat slechts een toestel ongebruikt.

Airbus is voor 80 procent in handen van Europese vliegtuigbouw- en ruimtevaartconcern Eads, het Britse BAE Systems heeft de andere 20 procent. EADS maakte gisteren bekend dat de winst (vóór rente en belasting) over 2003 volgens voorlopige cijfers rond de 1,43 miljard euro bedraagt. Dit resultaat is bijna gelijk aan dat van 2002. Ook de omzet is met 30 miljard euro vrijwel gelijk aan 2002: 29,9 miljard euro.

De cijfers en de vooruitzichten voor 2004 hebben tot teleurstellende reacties geleid. Analisten zien in de voorspelling dat EADS in 2004 een stijging van de operationele winst boekt van circa 20 procent een halve winstwaarschuwing. Het aandeel was gisteren een van de weinige dalers op de beurs in Parijs.

Dat de omzet gelijk is gebleven, is volgens het concern vooral te danken aan de toename van defensieorders. Daarmee kon het bedrijf de gevolgen van de lagere dollarkoers ten dele opvangen.

Noël Forgeard werd in 1998 door Airbus aangetrokken als de topman met het uitdrukkelijk doel Boeing `van de troon' te stoten. In dat jaar waren twee van de drie afgeleverde grote toestellen (wide bodies) afkomstig van het Amerikaanse vliegtuigbedrijf. Airbus beschikte op dat moment niet over toestellen met vele meer dan 300 stoelen. Intussen is met de Airbus A340-600 het langste vliegtuig ter wereld geïntroduceerd, dat met bijna 400 stoelen de concurrentie met de Boeing 747 en 777 is aangegaan. Over twee jaar zal de Airbus A380 in het luchtverkeer worden opgenomen, een dubbeldeks superjumbo met plaats voor minimaal 550 passagiers. Airbus heeft inmiddels rond de 130 bestellingen voor de A380 binnen.