Luie stoel als zenuwcentrum voor consument

Communicatie. Dat is hét onderwerp op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Alle apparaten in en rond het huis moeten met elkaar kunnen praten. Zelfs computerbedrijven als Microsoft en Hewlett-Packard bemoeien zich ermee.

Connectivity. Dat is het sleutelwoord op de Consumer Electronics Show, de grootste beurs voor fabrikanten van nuttige en vermakelijke apparaten in en rondom het huis, die gisteren van start ging in Las Vegas. Vrij vertaald betekent connectivity dat al die apparaten met elkaar kunnen praten.

Dus de televisie met de pc, de pc met de stereo-installatie en de mobiele telefoon met de thermostaat. Zo kan de consument zijn digitale foto's op zijn breedbeeld-tv laten zien aan zijn vrienden, naar webradio luisteren via zijn stereo, en de cv wat hoger zetten met zijn mobieltje. Hoeft hij helemaal niet meer zijn stoel uit te komen.

Nu is dit idee al zo oud als Chriet Titulaer, maar nu alles steeds meer digitaal en draadloos wordt, komt de praktische toepassing voor doorsnee consumenten dichterbij. Ze hoeven namelijk niet een heel nieuw systeem aan te schaffen. De jongste oplossingen, zoals van Philips, Motorola, Microsoft en Panasonic, bestaan uit een kastje, soms mediaserver genoemd, dat als zenuwcentrum dient, en dat bestuurd wordt met een slimme, programmeerbare afstandsbediening.

Microsoft? Wat doet een softwaregigant op een beurs voor consumentenelektronica? Heel veel, want de droom van de interconnectiviteit wordt aangepakt van beide zijden, dat wil zeggen van pc- en tv-kant. Dat is het opvallende: meer dan ooit zet Silicon Valley dit jaar de toon. Niet voor niets kwam Bill Gates, voorman van Microsoft, de beurs openen. Een dag later was het de beurt aan Carly Fiorina, bestuursvoorzitter van hardwareproducent Hewlett-Packard, om een toespraak te houden. Zelfs Intel, maker van computerchips en flash-geheugen voor pc's, is op de beursvloer ruim vertegenwoordigd.

Ongetwijfeld heeft de opmars van de computerindustrie in de consumentenelektronica te maken met de grenzen aan de digitale groei in de kantoortuinen. Door het bedrijfsleven wordt de laatste paar jaar relatief minder aan nieuwe informatietechnologie uitgegeven, terwijl er geen einde lijkt te komen aan nieuwe vormen van entertainment – van mobiele telefoons met videocapaciteit tot satellietradio in de auto, voorzien van 500 kanalen – waarvoor Amerikaanse consumenten bereid blijken hun creditcard te trekken.

Zijn er nog aardige hebbedingetjes in Las Vegas geïntroduceerd, naast de voorspelbare vernieuwde versies van platte schermen, dvd-recorders, digitale camera's en mp3-spelers? Niet veel.

Philips heeft een vondst: AmbiLight, oftewel een televisie met ingebouwd achtergrondlicht, bedoeld om het kijkplezier te verhogen. ,,Denk aan wat je moeder vroeger zei: niet in het donker tv-kijken, dat is slecht voor de ogen'', aldus Frans van Houten, een Philips-man uit Amsterdam belast met Consumer Electronics, tijdens een presentatie. Nu geeft AmbiLight statisch dimlicht, in de toekomst moet AmbiLight ook nog gaan reageren op wat er op het scherm te zien is. Een Amerikaanse Philipsman noemt het concept ,,fantastisch''.

Van de 2.300 bedrijven die in Las Vegas hun waar tentoonstellen – een record, evenals het aantal aanwezigen, naar schatting 110.000 – bestaat het merendeel uit bedrijven waar nooit iemand van heeft gehoord. Zoals P3 International uit New York, dat `The Pretender' aan de wereld schenkt: een apparaatje dat `handige' geluiden maakt bij ongewenste telefoontjes. Babygehuil voor als het incassobureau belt, hondengeblaf voor als je om een smoes verlegen zit om het gesprek met een vreemde te verbreken en zes verschillende manieren om je stem te vervormen, zo luidt de toelichting.

Het is Microsoft dat met een gadget op de proppen komt dat misschien meer mensen zal aanspreken: de Smart Watch, een horloge waarmee je (via internet en een radiofrequentie) het weerbericht kunt ontvangen, alsmede instant messages en het laatste nieuws. Prijs: 120 à 300 dollar afhankelijk van het model, dat gemaakt wordt in samenwerking met bestaande horlogefabrikanten. Enige nadeel: je kunt niets verzenden. ,,Dan zou het horloge zo groot zijn als een ijskast'', zegt de man van Microsoft bij de demonstratie. James Bond-epigonen zullen nog even geduld moeten hebben.