Kuwait Petroleum wil tankstations Tango kopen

Kuwait Petroleum wil de Tango-tankstations kopen. De eigenaar van deze onbemande tankstations, oliemaatschappij Petroplus, heeft gisteren bekendgemaakt daartoe met de branchegenoot een intentieverklaring te hebben getekend.

Petroplus verleent Kuwait Petroleum, in Nederland uitbater van de Q8-benzinestations (met een marktaandeel in Nederland van 4,5 procent), ,,gedurende een beperkte periode exclusiviteit''. Tijdens deze periode streven de partijen ernaar overeenstemming te bereiken over de verkoop van de tankstations.

In Nederland bezit Tango 62 benzinetankstations, vooral in het westen en in midden van het land. In België heeft Tango drie tankstations. Tango stelt dat de benzine ongeveer 7 eurocent voordeliger is dan bij de concurrentie. Op een tank van 50 liter scheelt dat volgens Tango 3,50 euro.

Petroplus kondigde in augustus vorig jaar al aan van Tango af te willen. Het oliebedrijf hoopt met de verkoop zijn winstgevendheid te vergroten. Bovendien vindt Petroplus dat Tango niet langer tot zijn kernactiviteiten behoort. De Rotterdamse onderneming wil zich meer richten op de groei van de tankopslag, de groothandel in olie- en olieproducten en de internationale handel.

Tango opende in 2000 zijn eerste onbemande pompstation. Het succes van de formule bleek al snel. Tango maakte al in het eerste hele boekjaar een bescheiden operationele winst. Dat succes zorgde ervoor dat ook Shell (onder de naam Tinq) benzinepompstations ging openen. Van Tinq zijn nu 58 tankstations in Nederland. Daarmee wilde Shell het risico van een verlies van marktaandeel proberen te voorkomen. Na Shell besloot ook ANWB een netwerk op te zetten van onbemande benzinepompstations. De eerste vestigingen van de ANWB zijn inmiddels geopend.

Olieconcern Petroplus wilde ook uitbreiden in andere Europese landen. Het bedrijf had concrete plannen voor onbemande Tango-tankstations in onder meer Spanje en Hongarije.

Doorgaans zorgt de komst van een onbemand station met lagere prijzen dat in zo'n gebied een prijsoorlog ontstaat. In het oosten van Nederland zorgde de komst van de eerste Tango-stations voor een moordende concurrentieslag.