GALERIESELECTIE

Federico D'Orazio

To avoid the Void is de titel van een kunstwerk dat Federico D'Orazio heeft gemaakte voor de openbare ruimte van Amsterdam. Locatie is 'het gat' in de Van Beuningenstraat, een braakliggend stuk grond dat na een gasexplosie van twee jaar geleden is ontstaan. Aan de gevels van de omliggende huizen zijn foto's bevestigd die D'Orazio in Bangkok maakte van kinderen die oorlogje spelen. Daarnaast nodigde hij negen kunstenaars uit om werk te maken over het thema leegte. Deze zijn te zien in de etalages van kunstenaarsinitiatief Artwalk. In de daklozenkrant Z zal een stripverhaal verschijnen over de totstandkoming van het project.

To avoid the Void, een project van Federico D'Orazio. Artwalk, Van Boetzelaerstraat 60, Amsterdam. T/m 23 febr, dag en nacht te bezichtigen.

Toorenburg/Bergman

Schilder Ed Toorenburg en fotograaf Eduard Bergman werken sinds 1985 samen als kunstenaarsduo. Hun werk onderzoekt het grensgebied van schilderkunst en fotografie. De laatste jaren hebben zij zich toegelegd op het vervaardigen van zogenaamde Polaroid Transfers, foto's die op aquarelpapier worden afgedrukt. Met schilderachtige, nostalgisch ogende beelden als resultaat. Voor hun tentoonstelling in het ABC architectuurcentrum heeft het duo een selectie gemaakt uit series Hollandse landschappen en foto's van ons industrieel erfgoed.

Foto's van Ed Toorenburg en Eduard Bergman. ABC architectuurcentrum, Groot Heiligland 47, Haarlem. T/m 6 febr, di t/m za 12-17u, zo 13-17u.

Jan Koster

De Nederlandse fotograaf Jan Koster kreeg bekendheid met zijn fotocollages van panoramische landschappen. Rivieren, uiterwaarden en weilanden maakte hij herhaaldelijk onderwerp van ruimtelijke foto's op breedbeeldformaat. Ook in zijn nieuwe series Dutchscapes en De Ramen staat het landschap centraal. Met Dutchscapes bracht Koster de Nederlandse kust op gedetailleerde wijze in kaart. De Ramen is een voyeuristische serie foto's die doet denken aan de schilderijen van Hopper: achter vitrages en luxaflex van woonhuizen wanen vrouwen zich onbespied.

Foto's van Jan Koster. Galerie Paul Andriesse, Prinsengracht 116, Amsterdam. T/m 1 febr, di t/m vr 11-18u, za 14-18u.

Hi-fi #2

Met de groepstentoonstelling Hi-fi #2 stelt Galerie Aschenbach en Hofland de stand van zaken in de hedendaagse schilder- en beeldhouwkunst aan de orde. Getoond worden werken van kunstenaars die een duidelijke en heldere beeldtaal ontwikkeld hebben. Zo schildert Peter Vos lanschappen, portetten en dieren in een hyperrealistische stijl, en beeldt Ina van Zyl bizarre details als zwembroeken, schoenen en tenen af. Ook met werk van Robert Geveke, Jan van der Ploeg en Tobias Schalken.

Groepstentoonstelling Hi-fi #2. Aschenbach & Hofland Galleries, Bilderdijkstraat 165c, Amsterdam. T/m 24 jan, wo t/m za 12-17u.

Sabine Lintzen

Oorspronkelijk is Sabine Lintzen opgeleid als beeldhouwer en ruimtelijk vormgever, maar in 1990 ontdekte ze tijdens een masterclass in Leerdam de mogelijkheden van glas. Sindsdien houdt ze zich uitsluitend met dit materiaal bezig, en werkt ze samen met meesterglasblazer Richard Price. In Galerie Carla Koch toont Lintzen twee nieuwe series, objecten waarbij het glas gecombineerd is met brons en een aantal werken dat gemaakt is volgens de murrini-techniek.

Hierbij worden losse stukjes gedecoreerd glas in bestaande vazen gesmolten. Zo ontstaan organische vormen die lijken op cel- en DNA-structuren.

Nieuwe glasobjecten van Sabine Lintzen. Galerie Carla Koch, Prinsengracht 510 sous, Amsterdam. T/m 10 jan, do t/m za 12-18u.

En verder

beelden van Cor van Dijk, schilderijen van Jerry Keizer en collages en beelden van Carel Visser t/m 21 jan in Galerie Nouvelles Images, Westeinde 22, Den Haag; schilderijen van Marc Mulders t/m 29 jan in Galerie Van Kranendonk, Westeinde 29, Den Haag; beelden van Jan van Munster t/m 1 maart in Galerie In Vorm, Schrijversstraat 7, Dordrecht; een keuze uit de kunstcollectie NOG t/m 1 febr in Galerie LUMC, Albinusdreef 2, Leiden.