Daling aantal passagiers op Schiphol

Het aantal passagiers op de luchthaven Schiphol is vorig jaar gedaald met 2 procent tot 39,9 miljoen. Ook het aantal vliegbewegingen is met 2 procent afgenomen, tot 393.000. Dat heeft de president-directeur van Schiphol, Gerlach Cerfontaine, gisteren bekendgemaakt.

,,In het passagiersvervoer hebben wij het met deze groeicijfers minder goed gedaan dan de meeste van onze concurrenten en dus wat marktaandeel verloren'', aldus Cerfontaine tijdens een nieuwjaarsbijeenkomst op de luchthaven. Alleen het vrachtvervoer groeide vorig jaar op Schiphol, met 5 procent tot ruim 1,3 miljoen ton.

Cerfontaine wijt de teruggang in het aantal reizigers en vluchten aan de oorlog in Irak, de uitbraak van de ziekte sars en de verslechterde wereldwijde en nationale economische situatie. Ook de warme zomer, die leidde tot een daling in het aantal vakantieboekingen, was een oorzaak.

De laatste maanden van afgelopen jaar trok het aantal passagiers weer aan. Cerfontaine verwacht een toename van het aantal reizigers met 4,5 procent tot 41,7 miljoen. Het aantal vliegbewegingen en het vrachtvervoer zullen ook stijgen, beide met 2,5 tot 3 procent.

De Schiphol-directeur uitte opnieuw kritiek op de Nederlandse overheid. Er wordt een rechtszaak voorbereid tegen de Nederlandse staat als die de opgelopen kosten van geluidsisolatie van woningen blijft doorberekenen aan de luchtvaartsector. Ook eist hij ,,lastenverlichting'' voor de luchthaven Schiphol.

Cerfontaine sprak de hoop uit dat de overheid dit jaar, als Nederland voorzitter is van de Europese Unie, wat zal doen aan het creëren van een level playing field tussen de luchthavens in Europa. ,,Of het nu gaat om de uitvoering van de Schengen-niet Schengen scheiding, de invoering en kosten van securitymaatregelen of van milieumaatregelen zoals woningisolatie, steeds blijkt dat Schiphol tegenover concurrerende luchthavens in het nadeel is.''

Daarnaast moet Schiphol volgens hem ook zelf ,,aan de bak'' om zijn positie te behouden. ,,We zullen op alle belangrijke punten beter moeten zijn dan onze belangrijkste concurrenten. Dat geldt voor de kwaliteit van primaire diensten en voorzieningen, maar ook voor de visiting costs'', aldus de president-directeur van de luchthaven. Visiting costs zijn de kosten die luchtvaartmaatschappijen moeten maken om op Schiphol te kunnen vliegen.

Cerfontaine ging gisteren ook in op de commotie over de ingebruikneming van de Polderbaan en de zogenoemde invoerfout in het afgelopen ,,turbulente'' jaar. ,,Door deze commotie heeft in het afgelopen jaar de nadruk sterk op de milieukant van de in de jaren negentig voor Schiphol geformuleerde dubbeldoelstelling gelegen, en niet of nauwelijks op de economische kant. Ik hoop dat die balans het komende jaar meer in evenwicht zal komen'', zei hij.

Volgens Cerfontaine is de geluidsbelasting rond de luchthaven per saldo afgenomen door de nieuwe Polderbaan en de ingebruikname van stillere vliegtuigen (waaronder de Boeing 777) door de KLM.

Dit jaar denkt Schiphol overigens ongeveer 430 miljoen euro te investeren in verbetering van kwaliteit en uitbreiding van capaciteit van de luchthaven.