Akzo stopt met marketing Arixtra

Het Nederlandse farmacie- en chemieconcern Akzo Nobel stopt met de marketing van het veelbelovende antitrombosemiddel Arixtra. De rechten daarvoor zijn overgedragen aan het Franse Sanofi-Synthélabo, waarmee Akzo het medicijn tot dusver heeft ontwikkeld.

Akzo en Sanofi-Synthélabo ondervinden problemen om het medicijn op de Amerikaanse markt, de grootste medicijnmarkt ter wereld, te introduceren. Het Franse farmacieconcern Aventis heeft een soortgelijk middel, maar biedt het in de VS voor meerdere indicaties aan, voor een gunstiger prijs. Ziekenhuizen kiezen daarom meestal voor het medicijn van Aventis.

Akzo en Sanofi-Synthélabo proberen de indicaties voor Arixtra uit te breiden – het middel mag nu alleen gebruikt worden om de vorming van bloedstolsels tijdens knie- en heupoperaties te voorkomen. Daarvoor zijn aanvullende onderzoeken nodig die veel geld kosten. Akzo zegt zich die kosten te willen besparen. Het krijgt nog wel een deel van toekomstige opbrengsten. Of dit lager is dan in de oorspronkelijke overeenkomst met de Franse partner wil Akzo niet zeggen. De verwachte jaaromzet van Arixtra is door Akzo ooit op 1 miljard euro geschat.

Akzo's farmaciedochter Organon is met een reorganisatie bezig sinds het best lopende product, het antidepressivum Remeron, eind 2002 zijn patent in de Verenigde Staten verloor. De omzet van het medicijn bedroeg op zijn hoogtepunt ruim 700 miljoen euro, maar is het afgelopen jaar sterk teruggelopen. Organon heeft vorig jaar 800 banen geschrapt. ,,We gaan ons richten op de gebieden waarin we sterk zijn'', zegt een woordvoerder van Akzo. ,,Anticonceptie bijvoorbeeld, anaestesie en psychiatrie.''

In zijn nieuwjaarstoespraak zei bestuursvoorzitter Hans Wijers gisteren dat de winstdaling over 2003 circa 15 procent zal bedragen, en niet 20 procent zoals eerder werd verwacht. Oorzaak is de overeenkomst die Akzo eind 2003 heeft gesloten met het Amerikaanse farmacieconcern Pfizer, en waarvoor een eerste aanbetaling werd ontvangen van 100 miljoen euro.