Verkoop Koreaanse auto's stijgt

De vraag naar goedkope Koreaanse auto's is het afgelopen jaar enorm gegroeid. Hyundai, Daewoo en Kia verkochten in Nederland samen bijna 50 procent meer nieuwe auto's vergeleken met 2002. Van de grote merken leden Renault, Ford en Volkswagen forse verliezen.

Dat blijkt uit gisteren gepubliceerde cijfers van de Rai Vereniging. In 2003 daalde de nieuwverkoop met 4,3 procent tot 488.977 personenauto's. De Rai wijt de mindere verkopen aan de stagnerende economie en aan het wegvallen van de overheidssubsidie op extra zuinige auto's sinds 1 januari 2003. Veel kopers gingen in november en december 2002 nog snel even bij de dealer langs voor een nieuwe auto met subsidie. Hierdoor verdubbelden de verkoopaantallen in de laatste twee maanden van dat jaar.

Opel bleef, voor de 35ste achtereenvolgende keer, de best verkopende fabrikant in Nederland. Peugeot nam de tweede plaats over van het eveneens Franse Renault, dat de derde plaats inneemt. Renault leed het afgelopen jaar net als Ford, Volkswagen, Fiat, Seat en Suzuki een fors verlies. Citroën en Mazda deden het daarentegen aanzienlijk beter dan een jaar eerder.

Kia boekte de grootste omzetstijging (84,6 procent). Vooral de Rio, een kleine stationwagen, en de Sorrento, een goedkoop sport-utility vehicle, waren goedlopende modellen van de Koreaanse fabrikant.

In het topsegment was van een recessie weinig te merken. Bentley/Rolls Royce, Ferrari, Porsche deden goede zaken in 2003. Ook de verkoop van peperdure terreinwagens zette fors door. De Porsche Cayenne (190 stuks), de Volkswagen Touareg (595) en de Volvo XC 90 (1.015) vonden gretig aftrek. Ook Spyker, de Nederlandse fabrikant van luxe sportauto's, boekte winst. Vorig jaar werd de eerste auto op kenteken gezet. Van de Maybach, in Nederland de duurste sedan met een prijs vanaf 507.000 euro, werden de eerste vier exemplaren verkocht.

Het bestverkochte model van Nederland was de Peugeot 307. De kleinere 206 van dit merk bezet de tweede plaats, gevolgd door de Volkswagen Golf, de Ford Focus en de Opel Astra.

Het marktaandeel van benzineauto's bleef in 2003 stabiel (75,6 procent). Het marktaandeel van dieselauto's steeg licht naar 22,9 procent, vooral ten koste van nieuwe auto's met een lpg-installatie.