Tausk in plaats van Gergjev

Waar dirigent Valery Gergjev is, zijn vaak ook veel afspraken op één dag. Zeer zeldzaam was dus de aankondiging dat Gergjev gisteravond bij zijn eigen Rotterdams Philharmonisch Orkest zou invallen voor David Zinman, die afzegde vanwege een schouderblessure. Maar ook Gergjev werd ziek, en het Tsjaikovski-programma werd overgenomen door assistent-dirigent Otto Tausk, die op maandag ook de repetities had geleid.

Voor een beginnend dirigent betekent een grieperige maestro vaak een buitenkansje; ook de carrière van Lawrence Renes kreeg op die manier vleugels. Tausk (Utrecht, 1970) is in Rotterdam assistent met ingang van dit seizoen, maar volgde voordien al masterclasses bij Gergjev, waarvan de televisieregistratie vrijdag werd uitgezonden. Zijn eerste kans kreeg Tausk al in zijn eerste dienstmaand, toen de maestro zijn Gergjev Festival een avond verliet om te vergaderen in St.Petersburg.

In de uitverkochte grote zaal van De Doelen presenteerde Otto Tausk zich gisteren als een dirigent die weet van passie en poëzie. In zijn opname van de Vijfde symfonie met de Wiener Philharmoniker uit 1999 gaf Valery Gergjev deze Vijfde een bacchantisch en tragisch aangezicht. Zijn pupil Tausk maakte indruk met een geheel eigen, coherente en ook in grote lijnen goed opgebouwde visie, waarin precisie en diepgang elkaars pendanten waren. Met natuurlijk gezag zette Tausk zijn voordien veel terughoudender lichaamstaal en linkerhandgestiek hier in voor gonzende strijkers (Andante cantabile) en een hoogst potente drive in de Finale. Geen wonder dat een rauwe bravobrul uit het publiek het slotakkoord naadloos opvolgde.

Het Eerste pianoconcert van Tsjaikovski voor de pauze werd solistisch virtuoos en eigenzinnig ingevuld door de Rus Alexander Ghindin. In de dialoog tussen deze solist en het orkest voelde Tausk zich hoorbaar minder op zijn gemak dan in de Vijfde symfonie. De wens alle passages op eigen merites te laten glanzen resulteerde in een overkoepelend, wat blokachtig geheel, met in de inzetten soms te weinig nauwkeurigheid en te veel decibellen. Maar de ideeënrijkdom in dit Eerste pianoconcert was groot, met een Smetana-achtige uitbundigheid in het derde deel en broze intimiteit in het middendeel.

Concert: Rott. Philh. Orkest o.l.v. Otto Tausk. Gehoord: 6/1 De Doelen, Rotterdam. Radio 4: 11/1, 14 uur.