Sobelair vraagt surseance

De Belgische chartermaatschappij Sobelair (450 werknemers) heeft vandaag uitstel van betaling gevraagd. De Belgische touroperator Jetair (onderdeel van TUI) is geïnteresseerd in overname van een deel van de activiteiten.

De vloot van Sobelair telt elf vliegtuigen, waarmee naar uiteenlopende vakantiebestemmingen wordt gevlogen. Voor Dutch Caribbean Airlines voert Sobelair vluchten uit naar de Antillen. Een woordvoerder van Sobelair zei gisteren dat de surseance voorlopig geen invloed zal hebben op de uitvoering van vluchten, omdat er nog geld in kas is.

De vakbonden vrezen verlies van arbeidsplaatsen, ook indien Jetair een deel van de activiteiten overneemt. Werknemers van Sobelair zullen ook opnieuw loon moeten inleveren, wat bij eerdere saneringen ook al noodzakelijk bleek. Volgens deskundigen liggen de operationele kosten bij Sobelair een derde boven het gemiddelde in de sector. Volgens touroperator Jetair, de voornaamste klant van Sobelair, is surseance voor Sobelair nodig om tijd te krijgen het hele dossier te bestuderen. Jetair kondigde eerder aan met een eigen luchtvaartmaatschappij (TUI Airlines Belgium) te willen beginnen. Een deel van de huidige activiteit van Sobelair zou hierin kunnen worden opgenomen.

Het in 1946 opgerichte Sobelair is een erfenis uit het faillissement in 2001 van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena. De curator van het Sabena-faillissement heeft nog een vordering van 16 miljoen euro op Sobelair. De curator zei gisteren tegenover de media dat hij ,,bereid is tot toegevingen op voorwaarde dat Sobelair weer rendabel wordt gemaakt''.

Sabena zelf maakte een doorstart als SN Brussels Airlines (SBA), dat veel efficiënter werkt dan de failliete voorganger. Het management van SBA (bijna 2.000 werknemers tegen 11.000 bij Sabena) toonde zich vorige week in een verklaring ,,tevreden'' over de resultaten in 2003. Met de 38 vliegtuigen werden bijna 3 miljoen passagiers vervoert naar Europese en Afrikaanse bestemmingen, een stijging met 11 procent ten opzichte van 2002. De bezettingsgraad steeg met 7,5 procent naar 57,3 procent. Vooral de Afrikaanse bestemmingen leveren geld op. Voor vluchten naar de VS heeft SBA een code-sharing overeenkomst met American Airlines. Topman Rob Kuijpers zei onlangs dat 2003 ,,wellicht met een klein verlies maar met een positieve kasstroom'' wordt afgesloten.