`Onze echte leraar doet het ook zo'

Op het Revius Lyceum in Doorn geven leerlingen les als docenten. ,,Ik kreeg vandaag de vraag of dat niet onverantwoord is.''

In een klaslokaal van het Revius Lyceum in Doorn zitten 28 leerlingen uit f1-1 voorovergebogen oefeningen Engels te maken uit hun werkboek. Ze krijgen vandaag voor het eerst een les Engels van de 17-jarige Vicky Schouten uit 6vwo. Ze legt aan twee meisjes uit hoe de `present continuous' werkt.

Om haar heen is het een druk geroezemoes. ,,Hé, doe eens even rustig'', zegt de jonge docente op strenge toon tegen twee leerlingen die hardop met elkaar aan het praten zijn. ,,Jullie kunnen toch wel zachtjes praten? Ik probeer hier iets uit te leggen.'' Even later is het weer muisstil in de klas. Vicky Schouten loopt tussen de tafeltjes en kijkt hoe de 12- en 13-jarigen haar gehoorzamen. Ze neemt een slokje uit een pakje appelsap en kijkt op haar horloge. Een leerling die achter in de klas zit steekt zijn vinger op: ,,Mevrouw, moeten we die oefening ook maken?''

Vicky Schouten is één van de tien leerlingen uit havo 5 en vwo 5 en 6 van het Revius Lyceum die sinds maandag docenten assisteren bij het onderwijs in de onderbouw. Het is de eerste school in het voortgezet onderwijs die eigen leerlingen tussen de 15 en 18 jaar inschakelt als betaalde assistent in de onderbouw. Wat ze doen? Volgens rector Joost Kentson huiswerkbegeleiding, het corrigeren van toetsen en lesgeven. De `aanstormende docenten' mogen maximaal 3,7 uur per week werken.

Voor het Revius Lyceum, dat zo'n 1.300 leerlingen telt, is inzetten van leerlingen een oplossing voor lesuitval door zieke docenten. Ouders klaagden hierover. Daarnaast wil de school leerlingen meer verantwoordelijkheid geven en hen enthousiast maken voor het onderwijs.

Het lijkt of Vicky Schouten al jaren voor de klas staat. Leerlingen die druk met elkaar praten stelt ze bewust vragen. Daarnaast controleert ze regelmatig of de `bruggers' het goede antwoord wel opgeschreven hebben. De namen kent ze nog niet uit haar hoofd.

Na afloop is Vicky tevreden over haar eerste les als docent. ,,Wel raar dat ik nu opeens aan de andere kant sta.'' Van tevoren was ze behoorlijk zenuwachtig. ,,Het was de eerste keer dat ik als 17-jarige voor achtentwintig 13-jarigen stond. Normaal staat op mijn plaats een volwassene en ik wist natuurlijk niet hoe ze op mij zouden reageren.''

Haar beide ouders geven allebei les op een vmbo-school in Ede. Zelf wil ze ook docent worden. Na haar examen wil ze beginnen met een lerarenopleiding in Nijmegen. Vicky: ,,Het is leuk dat ik nu al bezig ben met wat ik straks ga doen.''

Als de 6vwo-leerling in Utrecht de lerarenopleiding zou gaan doen, zou ze vrijstellingen krijgen. Het project wordt namelijk uitgevoerd in samenwerking met de Archimedes Lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht. Deze opleiding heeft de tien leerlingen van tevoren getraind op twee cursusavonden. Daar werd hun van alles bijgebracht over klasmanagement, organisatie, planning en normen en waarden in de klas. Daarnaast observeerden de leerlingen een aantal keren bij lessen.

,,Ik kreeg vandaag de vraag of het niet onverantwoord is om leerlingen zomaar voor de klas te zetten'', zegt rector Joost Kentson. ,,Ik antwoordde `ja'. We zetten namelijk niet zomaar leerlingen voor de klas. Ze zijn uitgebreid voorbereid en we hebben streng geselecteerd.''

De reacties van ouders op het inzetten van leerlingen waren volgens hem ,,enthousiast''. Zo'n vijftig leerlingen gaven zich op. Na twee selectierondes bleven zeven meisjes en drie jongens over.

Vicky Schouten krijgt enthousiaste reacties van `haar leerlingen'. ,,Onze echte leraar doet het ook ongeveer zo'', zegt de 12-jarige Puck. ,,Doorgaans is het drukker in de klas, maar we zijn extra lief geweest.'' Vriendinnetje Angela (12): ,,Bij Engels hebben we een leuke docent, maar bij biologie en geschiedenis zou van mij wel een leerling voor de klas mogen staan.''