Supers helpen krant

Dagbladuitgevers hebben vorig jaar miljoenen euro's verdiend door de prijzenoorlog in supermarkten. De Telegraaf heeft er sinds oktober 2003 één miljoen euro extra aan verdiend. Regionale kranten hadden 3,5 à 4 miljoen euro extra inkomsten en PCM (onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant) ,,enkele miljoenen euro`s''.

Commercieel directeur F. Volmer van De Telegraaf is vooral opgetogen dat supermarktbedrijven kranten weer zien als effectief middel om marktaandeel te veroveren. Zijn collega bij PCM Dagbladen, M. Nederlof, zegt dat de extra omzet ervoor heeft gezorgd dat in het vierde kwartaal voor het eerst in dertien kwartalen de omzet in commerciële advertenties steeg.

Op grond van de reserveringen is Nederlof positief voor het eerste halfjaar van 2004. De Telegraaf heeft al met enkele supermarktbedrijven afgesproken dat ze meer besteden dan vorig jaar. Volmer schat dat zijn krant dit jaar ongeveer 5 miljoen euro extra verdient aan supermarktadvertenties. Nationale Regio Pers is voorzichtiger.

Een advertentiepagina kost bij De Telegraaf 40.000 euro, bij alle PCM-kranten tegelijk 70.000 euro.