Nederlandse speelfilm trekt veel publiek

De Nederlandse speelfilm heeft dit jaar opnieuw meer bezoekers naar de bioscoop getrokken dan het jaar ervoor. Het marktaandeel van de Nederlandse film steeg van 10,3 procent in 2002 naar 13,6 het vorig jaar.

Dit blijkt uit cijfers die voorzitter W. Wolfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie vanmiddag bekendmaakte. Het totale bioscoopbezoek is na een paar jaren van snelle stijging nu min of meer gestabiliseerd op 24,7 procent (was 24,1 procent in 2002 en 21,5 in 2000). De bruto recette is relatief iets meer gestegen, van 157 miljoen naar ruim 162 miljoen euro, hetgeen wil zeggen dat het bioscoopkaartje ook emiddeld iets duurder is geworden.

Bestbezochte Nederlandse film van het afgelopen jaar was Schippers van de Kameleon met 743.000 bezoekers. Daarmee kwam deze familiefilm op de achtste plaats van de top-tien. Die wordt aangevoerd door de animatiefilm Finding Nemo, die in de ruime maand dat hij in Nederland te zien was, iets meer dan een miljoen bezoekers trok. Nog sneller lijkt het te gaan met deel 3 van de Lord of the Rings-trilogie. Die ging op 17 december in première en had twee weken later al 900.000 bezoekers getrokken. Deel 3, The Return of the King, brak op de eerste dag ook het Nederlands recetterecord: 523.000 euro.

Andere Nederlandse tophits waren De Tweeling, de twee delen van Pietje Bell, waarvan deel 2 ook in twee weken tijd 445.000 bezoekers trok, en Phileine zegt Sorry.

Met de lichte toename van het bioscooppubliek steekt Nederland gunstig af tegen andere Europese landen, zei NFC-voorzitter Wolffers vanmiddag. ,,Met name Duitsland en Spanje hebben al twee jaar te kampen met dalende bezoekcijfers.' In het filmvakblad Variety valt deze week te lezen dat ook Groot-Brittannië het bezoekersaantal voor het eerst in zes jaar is gedaald.

In hetzelfde artikel in Variety staat dat Hollywood zware tijden heeft gekend in Europa. Dat Finding Nemo en Pirates of the Caribbean (nummer 4 in de Nederlandse toptien) weliswaar wereldwijde blockbusters zijn, maar dat diverse vooraf als kasmagneet ingeschatte films (Peter Pan, Looney Tunes) veel minder publiek trokken dan verwacht. In de VS is voor het eerst sinds 1991 de opbrengst van bioscoopkaartjes gedaald. Dit ondanks de agressieve marketing rondom de grote filmpremières. De opbrengsten in 2003 0,5 procent zijn gedaald ten opzichte van het jaar 2002. Van omgerekend 7,34 miljard euro in 2002, naar 7,31 miljard euro in 2003. Het aantal verkochte kaartjes daalde met 4,5 procent, van 1,6 miljard in 2002 naar 1,53 miljard in 2003.

Gerectificeerd

Bioscoopbezoek

In het artikel Nederlandse speelfilm trekt veel publiek (6 januari, pagina 8) staat dat het aantal bioscoopbezoekers in 2003 is `gestabiliseerd op 24,7 procent (was 24,1 procent in 2002 en 21,5 in 2000)'. Waar `procent' staat was `miljoen' bedoeld.