Let op! Gevaar

Even voor je voor een wegversmalling een vrachtauto probeert in te halen, gaat de mobiele telefoon. Levensgevaarlijk om dan het gesprek te beantwoorden. Een elektronische assistent gaat in dergelijke situaties hulp bieden.

Wie tijdens het autorijden handsfree telefoneert en plotseling moet remmen, krijgt bij een snelheid van 110 km per uur een acht meter langere remweg dan normaal. Bij het handmatig telefoneren met een mobieltje neemt de remweg als gevolg van een trager reactievermogen zelfs toe met 14 meter: van 31 meter tot 45 meter.

Een mobiele telefoon is niet de enige elektronica in de auto die de bestuurder afleiding bezorgt, ook het afstellen van de radio, het verwisselen van een geluidsbandje of het intoetsen van een nieuwe bestemming in het GPS navigatiesysteem werkt verstorend voor het besturen van de auto. Om de afleiding door elektronische systemen op cruciale momenten te beperken hebben Duitse wetenschappers van de Universiteit van Regensburg in samenwerking met autofabrikant BMW en onderzoeksinstituut Robert Bosch een systeem ontwikkeld dat de bestuurder waarschuwt voor gevaarlijke momenten. De elektronische assistent vergaart continu met behulp van satellieten informatie over de verkeersdrukte en over wijzigingen in de infrastructuur en besluit op basis hiervan wanneer het essentieel is dat de bestuurder zich uitsluitend op de weg concentreert en zich niet mag laten afleiden door elektronische apparatuur. Wie op een gevaarlijk moment aan het bellen is, krijgt bijvoorbeeld een repeterend waarschuwingssignaal te horen, of de telefoon schakelt over naar de voicemail. Ook kan het systeem binnenkomende telefoongesprekken tegenhouden, of functies blokkeren, zoals de mogelijkheid tot het kiezen van een andere radiozender.

Het systeem is inmiddels uitgetest bij twaalf proefpersonen, zes hiervan waren ervaren automobilisten, de andere zes beschikten nog maar net over een rijbewijs. Iedereen moest drie keer over eenzelfde onbekend traject rijden en kreeg ondertussen met verschillende complexe situaties te maken. Hoewel het aantal proefpersonen te klein was om definitieve conclusies te trekken, bleek dat vooral de ervaren automobilisten van het waarschuwingssysteem profiteerden. Onervaren automobilisten bleken zich nog zoveel op het besturen van de auto te concentreren, dat zij zich niet of nauwelijks door de aanwezige elektronica lieten afleiden. Hoewel de assistent nog niet productierijp is, betekent dit wel een belangrijke stap in de richting van meer zelfregulerende voertuigen, aldus de onderzoekers.