Badjas en airco verplicht voor een vijfsterrenhotel

Hotels met sterren voldoen aan eisen aan de inrichting. Omdat de classificatie te rigide was, ontwikkelde de sector een nieuwe indeling die nu ook op internet staat.

Het ontbreken van een telefoonkap over de publieke telefoon in zijn hotel hoeft de Nederlandse hotelier geen ster meer te kosten. Maar een vijfsterrenhotel moet nu wel overal airconditioning hebben, anders verliest het binnen twee jaar een ster.

Dat zijn een paar van de gevolgen van de nieuwe Nederlandse Hotel Classificatie (NHC) die vanaf nu de oude vervangt. De Nederlandse hotelgast wil op een makkelijke manier zien welk hotel wat te bieden heeft, vertelt Jan Beugelaar die bij de ANWB over de erkenning van hotels gaat. ,,En de hoteleigenaars wilden meer flexibiliteit in de eisen, die ze in het oude systeem te rigide vonden.''

Gisteren presenteerde NHC-commissievoorzitter Annemarie Jorritsma, de oud-minister en burgemeester van Almere, de nieuwe classificatie tijdens de Horecava vakbeurs. Alle in Nederland gevestigde hotels worden binnen twee jaar bezocht en getoetst door een commissie in opdracht van het bedrijfschap Horeca en Catering. Hotels moeten zelf aangeven hoeveel sterren zij waar kunnen maken. ,,Maar bij een tweesterrenhotel dat ineens vier sterren wil, gaan we heel snel langs'', zegt Anton Vis, NHC-projectleider bij het bedrijfsschap.

De nieuwe classificatie zal zeker tot verschuivingen leiden, verwacht Hans van Driem van Toerisme Recreatie Nederland. Zo telt Nederland volgens de oude classificatie 31 vijfsterrenhotels. ,,Dat is veel als je weet dat er in heel Noord-Amerika maar 24 van dat soort hotels zijn'', zegt Van Driem. ,,Ik denk dus dat in dat segment wel wat Nederlandse sterren zullen worden ingeleverd.''

Vóór 1 januari moest iedere sterrencategorie aan een vast pakket van voorzieningen voldoen. ,,Dat is nu flexibeler geworden'', zegt Jorritsma. Een hotel met bijvoorbeeld één ster moet nu voldoen aan een bepaald aantal basisnormen zoals minimaal één gemeenschappelijke badruimte per tien kamers, een hotel met drie sterren moet bij iedere hotelkamer een eigen douche en toilet hebben en de gasten van een vijfsterrenhotel moeten in de badkamers een uitgebreid pakket toiletartikelen aantreffen zoals bodylotion, shampoo, crèmespoeling voor het haar, badjas en badslippers.

Het voordeel voor de hotelsector, vertelt Jorritsma, zijn de keuzenormen: ,,We hebben nu behalve een aantal vaste normen ook normen vastgesteld waaruit de hotelier zelf mag kiezen.'' Een driesterrenhotel moet voortaan minimaal 49 keuzepunten behalen. ,,Ik haal met een van mijn driesterrenhotels 94 punten'', zegt Sjoerd Dijkstra, directeur en eigenaar van de Eden hotelgroep. ,,Daarmee zit ik aan de bovenkant van mijn categorie. Ik heb bijvoorbeeld een internetaansluiting op alle kamers, want de concurrentie is hevig en zo bied ik iets extra's. Maar die vierde ster hoef ik niet, omdat de reisorganisaties die mijn grootste klanten zijn, bewust voor drie sterren kiezen.''

Het nieuwe systeem moet het hoteliers makkelijker maken zich te richten op hun doelgroep. ,,Een familiehotel verschilt wezenlijk van een hotel voor zakenmensen'', zegt Joop Vianen, directeur van het bedrijfschap Horeca en Catering. ,,Met dit nieuwe systeem kunnen beide aan verschillende keuze-eisen voldoen en toch evenveel sterren hebben.''

De hotelsterren zijn voortaan te vinden op de websites van de semi-overheidsorganisatie Toerisme Recreatie Nederland (TRN) en ze staan ook op de site van de ANWB. Belangrijk voor de consument is dat het systeem verplicht is en daardoor zekerheid biedt aan de consument. Zo wordt op dit moment 20 procent van de hotelboekingen in Noord-Europa via het internet gedaan – een percentage dat naar verwachting binnen twee jaar zal verdubbelen. Het nieuwe systeem helpt het hotelaanbod inzichtelijker te maken voor de individuele klant.

Jorritsma hoopt dat het nieuwe systeem ,,binnen Nederland concurrentie uitlokt op prijs en kwaliteit''. Van een harmonisatie op Europees niveau is vooralsnog geen sprake, vertelt zij. ,,Zwitserland en België hebben interesse getoond in dit systeem, maar de sterren in Nederland betekenen nog iets heel anders dan de sterren in Italië of Frankrijk.'' In Frankrijk bijvoorbeeld heeft een extra ster fiscale gevolgen: hoe meer sterren, hoe hoger het BTW-tarief.

Voor meer informatie over de classificatie: www.hotelsterren.nl