Vliegtuig stort in zee, zorg over mankementen

Een Franse onderwaterrobot gaat vandaag op zoek naar de vluchtrecorders van een Egyptische Boeing 737 die zaterdag in de Rode Zee stortte. Daarbij kwamen alle 148 inzittenden, onder wie 133 Franse toeristen, om het leven.

De vluchtrecorders, die ongeveer 1.000 meter diep liggen – te diep voor duikers –, moeten antwoord helpen geven op de vraag wat er mis ging met het toestel van de Egyptische chartermaatschappij Flash Airlines dat kort na het opstijgen van het vliegveld van Sharm al-Sheikh met bestemming Parijs verongelukte. Terrorisme werd als oorzaak door de autoriteiten vrijwel uitgesloten, maar een felle discussie woedt of het toestel, een Boeing 737, 100 procent in orde was. De Zwitserse autoriteiten hebben meegedeeld zij Flash Air om veiligheidsredenen in oktober 2002 uit hun luchtruim hebben verbannen. Maar de Egyptische regering en de luchtvaartmaatschappij zelf zeggen dat alles in orde was, en zij werden hier vandaag in gesteund door een Franse minister.

De neergestorte Boeing 737-300 was met zijn 11 jaar voor een vliegtuig nog niet oud. Dit type toestel kan zeker 30 jaar mee, mits goed onderhouden. Maar de luchtvaartautoriteiten in Zwitserland constateerden eind 2002 dat Flash ,,een gevaar in de lucht was''. Er waren in een van de twee Flash-toestellen ,,belangrijke mankementen'' aan het licht gekomen, aldus een woordvoerster. De Britse Financial Times meldde dat het met name ging om mankementen aan cockpitinstrumenten. Het is echter niet bekend of het dit toestel was dat nu is neergestort.

Zwitserland maakt deel uit van het 31 leden tellende Eurocontrol, de Europese organisatie voor de veiligheid van het luchtverkeer. Maar de lidstaten houden vooralsnog vast aan nationale regelgeving. In het geval van Flash, dat met zijn twee Boeings voornamelijk chartervluchten verzorgde tussen Egypte en Zuid-Europese landen (en niet Nederland aandeed), nam geen ander lid van Eurocontrol de Zwitserse analyse over.

Flash-directeur Mohamed Nour bagatalliseerde de Zwitserse bezwaren gisteren. Hij zei dat een financieel meningsverschil, niet veiligheidsproblemen de reden van het vliegverbod in het Zwitserse luchtruim. Hij wees erop dat de Zwitserse autoriteiten Flash wel toestaan Zwitserse burgers te vervoeren. De Franse minister van Transport, Gilles de Robien, zei vandaag tegenover een Frans televisiestation dat dat vliegtuigen van Flash in het najaar van 2003 nog een Franse veiligheidsinspectie hadden doorstaan, hoewel bij een eerdere inspectie in Frankrijk wel bedenkingen waren geuit. De Poolse autoriteiten hadden de vliegtuigen en de maatschappij ook als veilig bestempeld, zei de minister.

Door het ongeluk werden hele families weggevaagd die de kerstvakantie in de Egyptische zon hadden doorgebracht. Zo werden uit een Oost-Franse stad een gepenssioneerde jurist en zijn vrouw gedood samen met twee van hun kinderen, de echtelieden daarvan en vijf kleinkinderen.