`Lekker samen blazen in een kelder'

Peter Pan Speedrock ziet muziek het liefst teruggebracht tot de essentie: snoeiharde rock. Ze zijn net terug van een Amerikaanse tournee. ,,Mensen geven daar meer om rockmuziek dan hier.''

Peter Pan Speedrock keerde enkele weken geleden terug van een vijf weken durende tournee door de Verenigde Staten en Canada, om de dag daarop opnieuw uit te rukken voor twee optredens op dezelfde dag. ,,We hadden wat last van de jetlag'', zegt zanger-gitarist Peter van Elderen, ,,maar de muziek sleept je er doorheen. Meerdere optredens per dag, het is niets bijzonders voor deze Brabantse ijzervreters. Van Elderen vertelt trots over de Twelve Bottles Of Tequila Tour, zo genoemd naar de twee flessen tequila per optreden die de groep destijds in het contract had staan.

,,Tegenwoordig is dat whisky, maar goed. We bleken in één weekend zes optredens te hebben, drie per dag, dus hebben we daar maar een parapluterm voor bedacht, met T-shirts en al. Degeen die die shirts zou drukken dacht dat we ons vergist hadden met de data, maar dat klopte dus echt. Die tequila is nog opgegaan ook, maar gelukkig zijn er altijd fans die ons daarmee helpen.

Het uitgebreide verblijf in Amerika bracht de band dichter bij de bron van hun muziek. ,,Ik ben een fanatiek platenverzamelaar'', zegt bassist Bart `Bartman' Geevers, ,,en die dingen zijn daar meer voorhanden.'' Rock hangt er volgens hem letterlijk in de lucht. ,,Als je hier de radio aanzet, is de kans groot dat je alleen techno en slappe pop hoort. Daar word je met techno sowieso niet lastig gevallen. Er is altijd wel iets behoorlijks om naar te luisteren. Mensen geven daar meer om rockmuziek dan hier.''

Zo scheert de rock & roll daar soms dicht langs het dagelijks leven, al waren de ervaringen in Los Angeles minder gunstig. Geevers: ,,In de Whiskey A Gogo, waar wij gespeeld hebben, mogen ze dan The Doors ontdekt hebben, verder was het er maar behelpen. Als je een biertje uit de kleedkamer mee de zaal innam, werd de zaaleigenaar helemaal gek, omdat hij een ander merkt tapt. Ze hebben daar veel te veel regeltjes, veel meer dan hier eigenlijk. In het iets liberalere Canada was het wel zo aangenaam toeven. Vooral omdat het publiek zo enthousiast was.'' Van Elderen: ,,Er is daar verder niet veel te doen, dus ze komen van heinde en verre. Het moet en zal een feestje worden en dat lukt dan ook wel.''

Toch is daarmee niet gezegd dat de essentie van rock uitsluitend op het Amerikaanse continent gezocht moet worden. Peter Pan Speedrock is het levende bewijs van de levensvatbaarheid van deze muziek op het Europese vasteland. Geevers constateert dat veel Amerikaanse liefhebbers tegenwoordig watertandend naar de rockscene in Zweden kijken. ,,Want daar komen erg goede dingen vandaan.'' De band gaat in de nabije toekomst mogelijk werken met de Zweedse producer Tomas Skogsberg, nadat men eerder in de studio zat met de Amerikaan Kurt Bloch. ,,Ze hebben allebei platen geproduceerd die wij heel goed vinden. Skogsberg heeft bijvoorbeeld de eerste twee albums van de Hellacopters gedaan, sowieso een groep die iedereen moet horen. Inmiddels werken zij met iemand anders, ook een Zweed, maar hun geluid is wel heel Amerikaans geworden. Skogsberg heeft gewoon een geluid van zichzelf.

De muzikanten van Peter Pan Speedrock kwamen ieder op hun eigen manier uit bij de sterk versoberde, zwaar volumineuze essentie van de rock. Van Elderen dreef eerst de band Life On Grey, die grossierde in omfloerste `wave', maar luisterde in zijn vrije tijd steeds meer naar de rock zoals gepraktiseerd door AC/DC en Motörhead. ,,Terug naar de basis, dat vond ik veel interessanter. De evolutie van Geevers verliep nog drastischer. Hij kreeg van huis uit een klassieke scholing mee, die hem zelfs als contrabassist in een kamerorkest bracht. Via een periode in rockabilly- en psychobilly-bands, waarin hij met zijn contrabas gemakkelijk terecht kon, eindigde ook hij in Peter Pan Speedrock. ,,Ik heb geen hekel aan klassiek, maar wat ik daar vooral saai aan vond is dat je een vel papier met noten voor je neus krijgt en dat is het dan. De vrijheid die je hebt als je met een paar maten in een keldertje staat te blazen, dat is meer mijn ding.''

Zo beperken Geevers, Van Elderen en drummer Bart Nederhand zich tot datgene wat er echt toe doet, in de vorm van jagende tempo's en schurende middenfrequenties. Geevers bespeelt niet voor niets net zo'n fel en vervormd klinkende Rickenbacker-basgitaar als zijn idool, Lemmy Kilmister van Motörhead. De oerbezetting van drie man is genoeg, minder kan niet en meer hoeft niet. De opzet van de nummers is simpel, liever zeven goed geplaatste noten dan 700.000 die in loze virtuositeit verdrinken. Maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig is om een effectief rocknummer in elkaar te zetten. Van Elderen: ,,Het is heel moeilijk om daar iets goeds van te maken, iets dat direct en rauw op je dak valt en toch herkenbaar is. Het ultieme rocknummer, daarnaar zijn we nog altijd op zoek.''

Peter Pan Speedrock speelt 10/1 op het Noorderslag-festival in De Oosterpoort in Groningen.