Gratis auto's bij General Motors

General Motors, de grootste autofabrikant ter wereld, gaat vanaf vandaag in de Verenigde Staten duizend auto's weggeven als onderdeel van een reclamecampagne. De actie, die het bedrijf zo'n 50 miljoen dollar kost, duurt 56 dagen en is bedoeld om nieuwe klanten naar de showrooms te lokken. General Motors, in Europa vooral bekend van Opel, rekent op 5,5 miljoen deelnemers aan de actie Hot Wheels. Bij dat aantal zou de kans op een gratis auto 1 op 5.500 zijn.

Steve Hill van General Motors zei dat het bedrijf met de actie het verschil tussen de perceptie van consumenten over General Motors en het werkelijke aanbod wil verkleinen. Volgens hem weten de meeste mensen niet dat ook merken als Saab, Saturn en de Hummer (een militair voertuig dat ook op de openbare weg mag rijden) tot General Motors behoren. General Motors, dat ook eigenaar is van klassieke merken als Cadillac en Chevrolet, heeft in de Verenigde Staten 54 verschillende modellen te koop.

Voor de actie moeten mensen in een auto bij een dealer de laatste vier cijfers van hun nummerplaat en hun telefoonnummer intoetsen. Ze hoeven geen verkooppraatje aan te horen. General Motors heeft 7.000 dealers in de Verenigde Staten. Door de actie moet het bezoek de komende dagen met zo'n 30 tot 40 procent toenemen. General Motors verkocht in november 1,7 procent minder dan in dezelfde maand een jaar eerder.

De Amerikaanse autofabrikanten hebben twee jaar hun verkopen op peil gehouden door aanbiedingen met goedkope financieringen, vaak in de vorm van leningen met 0 procent rente. Deze vorm van marketing heeft de omzet van de fabrikanten in stand gehouden, maar de winsten aangetast.