Amerika moet weer aan de gewone auto

De gewone gezinsauto steelt de show in Detroit, de belangrijkste autovakbeurs in de Verenigde Staten die gisteren openging en twee weken duurt.

De drie grote Amerikaanse autofabrikanten zetten dit jaar hun geld op de `gewone' auto. Ford lanceerde gisteravond in Detroit, de belangrijkste autoshow in de VS, vol trots de Five Hundred sedan, een grote middenklasser die lijkt op een Audi. General Motors pronkt met zijn Chevrolet Cobalt en Chrysler met de 300C sedan. Het gaat in Detroit niet meer alleen om de nieuwe SUV's (sport-utility vehicle, een luxe terreinauto), de minibusjes (voor voetbalmoeders) of pickup-trucks (met open of dichte laadbak), de drie segmenten die het afgelopen decennium voor de groei en de meeste winst zorgden.

De grote drie – General Motors (GM), Ford en DaimlerChrysler – hebben wat goed te maken in het segment van gezinsauto's. De Amerikaanse markt is de grootste automarkt ter wereld met in 2003 naar schatting zo'n 18 miljoen verkochte nieuwe auto's. De gezinsauto is, gemeten naar aantallen, nog steeds goed voor ongeveer de helft van de Amerikaanse markt. Maar het marktaandeel van GM (met negen verschillende merken zoals Cadillac en Chevrolet), Ford en Chrysler is in 2003 gedaald tot 45 procent, en zal volgens verwachtingen van analisten dit jaar verder dalen tot beneden de 42 procent. Dat wordt dan het 49ste jaar op rij dat de Amerikanen marktaandeel verliezen. De grote drie zijn in hun thuismarkt in dit segment verslagen door de Japanners – vooral Toyota, Nissan en Honda – en door de Europese automerken. Zo werd Toyota het afgelopen jaar met een verkoop van 1,85 miljoen stuks het best verkochte merk van de VS.

De Five Hundred moet, samen met een nieuwe goedkope Mustang sportauto, de daling van Fords marktaandeel tot staan brengen. Het concern noemt de Five Hundred expliciet `de heruitvinding van de gezinsauto'. Daarmee bedoelen de ontwerpers dat de traditionele gezinsauto nu trekjes heeft gekregen van de populaire concurrerende segmenten. Zo zijn de grote bagageruimte, de rijeigenschappen bij slecht weer en de hoogte van de stoelen gebaseerd op een SUV.

Overigens heeft Ford ook nog een `crossover' in de aanbieding, de Freestyle. Een crossover combineert de karakteristieken van SUV, minibus en gezinsauto. In de VS verwachten analisten dat de Mustang een hit kan worden omdat het de enige auto is met 300 paardenkrachten voor een prijs van minder dan 20.000 dollar.

De aanval van Japanse merken (en Europese merken als Volkswagen, Volvo en Porsche) op het SUV-segment gaat onveranderd door. Infiniti, het luxe merk van Nissan, lanceerde gisteren de massieve QX56, de eerste auto van het merk die volledig in de VS gebouwd zal worden. Toyota toonde de hybride (met benzine- en elektromotor) Highlander die met één tank zo'n 965 kilometer kan afleggen en volgens Toyota net zo zuinig rijdt als een kleine middenklasser.

Als reactie op de populaire Hummer van General Motors, een militair voertuig dat in de eerste Golfoorlog furore maakte, heeft Chrysler nu een concurrerend monster op de weg gezet, de Jeep Rescue met banden van 37 inch (94 centimeter) en geavanceerde navigatiesystemen.

Ook het aanbod van auto's voor liefhebbers was groot. General Motors kondigde aan dat de Pontiac Solstice volgend jaar in productie genomen zal worden. Het moet een betaalbare (tweepersoons cabriolet) sportauto worden met een prijs van rond de 20.000 dollar.

Chrysler kwam met een concept voor zijn eerste `superauto' die moet gaan concurreren met merken als Ferrari en Lamborghini. De ME Four-Twelve quad turbo heeft 850 pk en moet in 6,2 seconde van 0 tot 100 kilometer per uur kunnen accelereren.