Treinkaartje dit jaar nog duurder

De prijs van een treinkaartje wordt later dit jaar zeer waarschijnlijk nog een keer verhoogd. De vervoerbewijzen zijn vanaf 1 januari al gemiddeld 4 procent duurder geworden. De kans is groot dat de treinkaartjes later dit jaar nog eens 2,075 procent in prijs zullen stijgen.

De Nederlandse Spoorwegen (NS) mogen de prijzen twee keer per jaar verhogen als een bepaalde punctualiteit is bereikt. Zodra over een periode van twaalf maanden gemiddeld 84,4 procent van de treinen op tijd heeft gereden, rekent het spoorwegbedrijf 2,075 procent meer voor een kaartje.

Deze afspraak heeft NS met consumentenorganisaties als Rover en de Consumentenbond gemaakt. De vervoerder gaat ervan uit dit jaar een punctualiteit van 84,4 procent te halen, aldus een woordvoerder gisteren.

Reizigersorganisatie Rover vraag zich af of NS dit jaar al de noodzakelijke punctualiteit haalt. ,,Eerst zien, dan geloven'', zei een woordvoerder. Rover is ongerust over geluiden dat treinen niet altijd op de geplande stations stoppen om zo op tijd te blijven rijden. ,,We hebben een aantal klachten gekregen dat dit gebeurt.''

NS is optimistisch over de punctualiteit, omdat die de afgelopen jaren een stijgende lijn laat zien. Reed in 2001 79,9 procent van de treinen volgens de dienstregeling, afgelopen jaar was dat 83,1 procent. Daar komt bij dat ook in 2004 NS veel nieuwe treinen zal inzetten, die minder vaak defect raken dan het oud materieel. Ook verwacht de vervoerder aankomende herfst minder last van gladde sporen te hebben.

NS kan niet zeggen wanneer 84,4 procent van de treinen op tijd zal rijden. Maar, ,,als we op een dag de punctualiteit halen, betekent dat niet dat de volgende dag de kaartjes gelijk duurder zijn.''

NS zegt de extra inkomsten hard nodig te hebben. De onderneming lijdt al lange tijd verlies op het reizigersvervoer. Ook over 2003 schrijft het bedrijf rode cijfers. De woordvoerder kon niet zeggen hoeveel. De president-directeur van de spoorwegen, A. Veenman, zei onlangs dat in elk geval tot en met 2006 het reizigersvervoer verliesgevend blijft.

Het spoorwegbedrijf bekijkt dan ook hoe de kosten omlaag kunnen. Zo gaat de vervoerder de dienstregeling van 2005 fors aanpassen. Treinen gaan mogelijk minder vaak in de daluren rijden.