Open inrichting

Albert Verlinde raakt de kluts kwijt in een studiocomplex van de publieke omroep en weet opeens waar ons belastinggeld blijft.

Wie het verschil van werken tussen de publieke omroep en de commerciële jongens van Hilversum wil aantonen, hoefde in het verleden alleen maar naar de studio's te wijzen van waaruit de programma's werden uitgezonden. Het succesvolle SBS 6 programma Hart van Nederland werd jarenlang gemaakt in een kantoorruimte die echt niet groter was dan vijf bij vijf. Als ik aan het eind van de uitzending op mijn plek ging staan om het laatste Shownieuws te brengen, dan moest het toch redelijk magere presentatieduo Cilly Dartell en Milika Peterzon zichzelf met de billen tegen de muur drukken en hun buikjes inhouden, anders kwamen zij in beeld. En de camera werd twee meter achteruit de gang in verplaatst om mijn shot nog een beetje ruimte te geven. Zo kon het gebeuren dat ik mezelf op een dag live in beeld geconfronteerd wist met een pizzakoerier die een deur open zag staan en dacht dat men achter die deur op een warme hap zat te wachten. Voor de accountants van SBS 6 was de Nederlandse nieuwsrubriek bij voorbaat een succes; de studioruimte kostte niks en naar het programma keken meer dan een miljoen mensen. Kassa!

Toen ik mijn overstap naar RTL 4 maakte viel mijn mond heel even open van verbazing. RTL is verreweg de grootste zender van Nederland en dat was de studio van RTL Boulevard wel aan te zien; echt vier keer zo groot als ik bij SBS 6 gewend was. Ik had al visioenen van showballetten die hun entree in mijn programma maakten, tot ik aan het eind van de uitzending gevraagd werd om snel het opnamelokaal te verlaten; het decor van Boulevard moest aan de kant, want over drie uur begon op dezelfde plek de live uitzending Barend en van Dorp. Ik moest hokken met Frits, Henk en Jan! Regelmatig hadden we ruzie omdat Beau en ik de nootjes opaten die eigenlijk voor de gasten van BVD bestemd waren en wij hadden het sterke vermoeden dat Frits en Henk stiekem onze droppot leegaten. Maar ook nu weer bleek dat je geen grote studio nodig hebt om een miljoenenpubliek te trekken.

Nee dan de Publieke Omroep. Vraagt u zich ook wel eens af waarom we zoveel belastinggeld aan AVRO, NCRV en consorten uitgeven en waarom we daar zo weinig kwaliteitsprogramma's en dramaseries voor terugkrijgen? Ga een dagje op het mediacentrum rondkijken en je snapt het. Ons geld is de afgelopen vijftig jaar in gigantische gebouwen gaan zitten. Omdat de publieke omroepen steeds minder programma's maken (terwijl ze steeds meer zendtijd hebben gekregen) is RTL sinds twee maanden verhuisd naar het mediapark en moet ik mijn werk doen in de oude gebouwen van de staatsomroep. Ik loop verdwaald door lange gangen die meer aan een ziekenhuis dan aan een tv-studio doen denken en ik heb drie verschillende beveiligingspasjes bij me, maar mis toch net steeds het pasje dat ik nodig heb om ergens binnen te komen. De irritaties bij de presentatoren lopen op; Beau van Erven Dorens heeft al ruzie gemaakt met een beveiligingsman die weigerde zijn kleedkamer open te maken, Myrna Goossens is huilend in een hoekje aangetroffen omdat ze in het gangencomplex verdwaald was en ik verscheen onlangs te laat op het scherm omdat de afstand tussen toilet en studio toch groter was dan ik gedacht had. Natuurlijk zal het wennen, maar vooralsnog lijkt ons studiocomplex dat door omroepbonzen van weleer is opgezet, meer op een open inrichting dan op een plek waar leuke tv gemaakt wordt. Als er ooit een atoomoorlog begint, zitten we goed in het mausoleum op het mediapark, maar tot die tijd is het behelpen.