Marktaandeel van publieke omroep daalt

Televisiekijkers schakelen steeds vaker over naar de programma's van de commerciële omroepen. Het marktaandeel van de Publieke Omroep, dat de laatste jaren al gestaag is gekrompen, daalde het afgelopen jaar verder, van 35,9 procent naar 34,4 procent.

Dat blijkt uit het jaaroverzicht dat de stichting KijkOnderzoek gisteren heeft gepubliceerd. ,,Het verrast niet, want het is geen groot sportjaar geweest'', zegt een woordvoerder van de Publieke Omroep over de nieuwe cijfers. Hij zegt dat grote sportevenementen ,,altijd grote impact'' hebben op de kijkcijfers.

Voor het komende jaar staan de Olympische Spelen en het EK Voetbal op het programma. Daarom verwacht de Publieke Omroep dit jaar meer kijkers te trekken dan in 2003. Nederland 1, 2 en 3 streven naar een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent, dat zij vooralsnog niet bereiken. ,,We hebben onszelf dat cijfer opgelegd. Het is dus niet dwingend, maar dat hebben we ook niet zomaar gedaan. We moeten er echt wel wat aan doen.''

Volgens de woordvoerder mist de Publieke Omroep ,,hele groepen kijkers'', waaronder de jongeren. Hij zegt dat de publieke zenders ,,vrij veel zware programma's'' hebben en ,,beter moeten afwisselen''. Tevens moet de Publieke Omroep zich volgens de zegsman de komende periode ,,nog meer onderscheiden'' en ,,meer drama'' aanbieden.

De daling van het marktaandeel van de Publieke Omroep komt helemaal voor rekening van Nederland 2, dat zijn aandeel ten gunste van de commerciëlen zag slinken van 17,2 procent naar 15,7 procent. Het aandeel van HMG (RTL4, RTL5 en Yorin) steeg in verhouding het meeste, naar 26,2 procent. Ook SBS trok meer kijkers. RTL4 mag zich met een aandeel van 16,4 procent over 2003 marktleider noemen.

Nederlanders zijn in het afgelopen jaar weer meer televisie gaan kijken, zo blijkt uit het onderzoek van de Stichting KijkOnderzoek. In 2003 zat de Nederlander van zes jaar en ouder gemiddeld 187 minuten per dag voor de buis. Dat is 9 minuten langer dan in het jaar ervoor en 24 minuten langer dan in 2001.

Het beslissende EK-kwalificatieduel tussen Nederland en Schotland was in 2003 het meest bekeken televisieprogramma. In totaal zagen 5,5 miljoen mensen de voetbalwedstrijd. De twee finale-uitzendingen van talentenjacht Idols volgen op plaats twee en drie met respectievelijk 4,9 en 4,6 miljoen kijkers. Voetbal is traditioneel en ook dit jaar dé kijkcijfertopper. De helft van de vijftig best bekeken programma's in 2003 gaat over voetbal.

Het kijkonderzoek vindt sinds januari 2002 plaats in opdracht van de Stichting KijkOnderzoek (SKO). In deze organisatie zijn alle partijen vertegenwoordigd die direct betrokken zijn bij de in- en verkoop van (commerciële) zendtijd.