Toyota voor jonge kopers

Toyota, dat in het derde kwartaal van 2003 wereldwijd het tot dan toe tweede concern ter wereld, Ford, in verkoopaantallen voorbij streefde, doet alles op eigen houtje. Terwijl General Motors Saab als exclusief merk inlijfde, en zich bij Daewoo inkocht om daarmee goedkopere instapmodellen te kunnen aanbieden, lanceerde Toyota vijftien jaar geleden met groot succes het zelf ontwikkelde luxe merk Lexus in Amerika. Sinds begin vorig jaar lijkt het Japanse concern eenzelfde resultaat te boeken met een compleet nieuw merk voor jonge kopers: Scion. De doelgroep van Scion is rond de 22 jaar oud en volgens Toyota omvat die rond 2010 in Amerika een potentieel van 60 miljoen kopers. De modellen XA en XB zijn naar Amerikaanse maatstaven klein, ongeveer ter grootte van een Yaris en een Corolla, met een bescheiden 1,5 liter motor.

Innovatieve verkoopmethoden, onder andere het individueel opbouwen van je eigen Scion met trendy accessoires als brede wielen, indrukwekkende audio installaties, getinte ramen en speciale lak tot een matte grondverf kleur toe is een van de pijlers van het succes. De verkoop ging eerst in de trendsetterstaat Californië van start, om zich geleidelijk over de hele natie uit te breiden. In 2003 zijn inmiddels enkele tientallen duizenden Scions verkocht, tegen scherpe prijzen vanaf ongeveer 12.500 dollar. Voor Europa bestaan nog geen plannen voor Scion omdat het Japanse concern eerst met volumemodellen een duurzame marktpositie wil opbouwen.