Sligro steunt zijn winkels financieel

Supermarktketen Sligro (onder meer Meermarkt, Attent en Golff) gaat dit jaar zijn zelfstandige ondernemers compenseren voor de nadelige gevolgen van de prijzenoorlog. Dat kost dit jaar naar verwachting ,,enkele miljoenen euro's''.

Het concern heeft vanochtend bij de presentatie van de voorlopige jaarcijfers laten weten dat de prijzenoorlog de omzet en winst over vorig jaar sterk heeft gedrukt. Het winstcijfer maakt Sligro over drie weken bekend, maar vanochtend zei het bedrijf dat de autonome omzetgroei van de Sligro-supermarkten beperkt bleef tot 2,8 procent en is uitgekomen op 477 miljoen euro.

De ruim 200 supermarkten van Sligro moesten hun prijzen sinds oktober verlagen om de concurrentie aan te kunnen. Het margeverlies bedraagt 1,5 procent, zegt financieel directeur H. van Rozendaal. Hij kan nog niet zeggen of er door de prijzenslag winkels moeten sluiten, hoewel hij meent dat de prijsverlagingen ,,nooit goed zijn voor het aantal vestigingspunten''. Meermarkt en Attent zijn kleine winkels (200 vierkante meter), Golff (700 vierkante meter) is ongeveer even groot als een gemiddelde supermarkt.

Albert Heijn is vanochtend met nieuwe prijsverlagingen begonnen. In zogenoemde `hamsterweken' is de prijsverlaging groter dan bij de vergelijkbare bonusaanbiedingen. AH wil niet zeggen hoelang de actieweken duren. Concurrent Laurus (Konmar, Super De Boer en Edah) kon nog niets zeggen over komende acties.

De omzet van de groothandelstak van Sligro steeg vorig jaar met 1,6 procent tot 879 miljoen euro. Het bedrijf leed onder de verminderde belangstelling voor kerstpakketten omdat die afgelopen kerst fiscaal belast waren. In totaal steeg de omzet van Sligro, onder meer door overnames, met 4,4 procent tot 1,36 miljard euro.