Opel best verkochte auto in Nederland

Voor het 35ste achtereenvolgende jaar is Opel het bestverkochte automerk van Nederland. Ondanks de voortgaande opmars van de Franse merken verkocht Opel vorig jaar met 55.698 nieuwe auto's nog altijd ruim 3.000 auto's meer dan nummer twee Peugeot.

Nog nooit eerder wist een automerk zo'n lange tijd op een niet-thuismarkt de verkoopstatistieken aan te voeren. Voor Opel reden om morgen met paginagrote krantenadvertenties de klanten te bedanken. `Als automerk kan je je niets mooiers wensen' zal in grote letters boven een foto van een vallende ster staan.

De afgelopen jaren moest Opel, een Duitse dochteronderneming van het Amerikaanse General Motors, flink haar best doen om de concurrentie op afstand te houden. In mei bood Opel bijvoorbeeld voor het eerst op diverse modellen renteloze kredieten van 15.000 euro. En volgens het Franse merk

Renault dumpte de concurrent grote aantallen auto's op de verhuurmarkt. J. Daniel, de topman van Renault Nederland, sprak van een ,,ultiem redmiddel'' van Opel om de tanende marktpositie te keren.

Onzin, zegt woordvoerder J. Maas van Opel Nederland. ,,Alle acties gebeurden op een gezonde commerciële basis.'' Opel wachtte het afgelopen jaar vooral op nieuwe modellen. De Astra, jarenlang een onbetwistbaar succes in de middenklasse, werd vijf jaar na de introductie een gedateerd model. En de nieuwe Vectra-stationwagen stond pas in het najaar in de showroom. De grote vraag naar de Zafira, een kleine ruimtewagen, en de nieuwe modellen Meriva, Signum en de Vectra-stationwagen zorgden er uiteindelijk voor dat de eerste plaats in de verkoopstatistieken niet in gevaar kwam.

Voor Peugeot, vorig jaar vele maanden het bestverkochte merk van Nederland, is het markleiderschap nooit een doel geweest, zegt woordvoerdster P. van Harten. ,,Opel is super gefocust op de nummer-éénpositie. Ons maakt het niet uit, nummer één of twee. Belangrijk is of je je positie verbetert en een goed rendement maakt.'' Met de 307 (met 25.243 stuks) en de 206 (19.204 stuks) heeft Peugeot de twee bestverkochte modellen van 2003 in huis. Ook verbeterde het Franse merk zijn marktaandeel met bijna 1 procent naar bijna 11 procent.

Opel maakt zich weinig zorgen over 2004. De vooruitzichten zijn goed, zegt de woordvoeder. In het voorjaar komt eindelijk de nieuwe Astra, in de vakpers geprezen voor zijn opmerkelijke vormgeving. De nieuwe Opel lijkt opgewassen tegen de nieuwe Volkswagen Golf, die in november al op de markt verscheen. De vijfde generatie Golf heeft geen vliegende start gemaakt. Volkswagen kampt bij de productie met aanloopproblemen en bovendien valt de vraag op de Duitse thuismarkt tegen.