Minder smokkel via Rotterdam

De Rotterdamse zeehavenpolitie heeft sterke aanwijzingen dat drugssmokkelaars uitwijken naar havens als Vlissingen, Antwerpen en Le Havre. De pakkans zou in Rotterdam te groot zijn geworden door de inzet van scanapparaten en gerichte controles.

Ook zouden drugsladingen steeds vaker op zee worden overgeladen op kleinere plezierjachten die hun lading naar jachthavens vervoeren waar de controle beperkt is. Dat meldt dagblad Trouw vandaag. Commissaris E. in `t Veld van de zeehavenpolitie zegt in een gesprek met de krant dat de gesignaleerde afname van drugssmokkel ook een gevolg is van intensief rechercheren. Controles worden uitgevoerd op basis van gegevens over vaarroute, eigenaar en financiering van transporten. Cijfers om de afname van drugssmokkel via de Rotterdamse havens te onderbouwen noemt In `t Veld niet. De zeehavenpolitie was vanmorgen niet voor commentaar bereikbaar.

Om de pakkans te vergroten is de Rotterdamse zeehavenpolitie begonnen met het opleiden van collega's uit Colombia. Ze krijgen les in het doorzoeken van ladingen en het werken met drugshonden. Volgens in `t Veld heeft dat al een afname van drugstransporten uit Colombia tot gevolg gehad.

De douane in Rotterdam kon vanmorgen niet bevestigen dat drugssmokkel via de Rotterdamse haven afneemt. ,,Er zijn nog geen cijfers van 2003 beschikbaar'', verklaarde een woordvoerder. De douane controleert beroepsvaart maar ook plezierjachten op de aanwezigheid van drugs. Rotterdam heeft de beschikking over twee scanners, die drugs zichbaar kunnen maken in containers. Eén vaste scanner staat sinds 1998 op de Maasvlakte. Sinds november 2002 is ook een mobiele scanner inzetbaar in de Waal-Eemshaven. Jaarlijks worden zo 30.000 containers steekproefsgewijs gecontroleerd.

De Rotterdamse haven verwerkte dit jaar meer dan zeven miljoen containers (TEU, container van twintig voet, ongeveer zes meter). De containeroverslag groeide daardoor met zeven procent. Rotterdam blijft met afstand de grootste haven van de wereld, al groeiden verschillende andere havens dit jaar veel harder. Het snelst groeide de havens in China, waar de containeroverslag in 2003 met 30 procent toenam.