De verliezer neemt alles

Een team met Idol-juryleden stippelt zorgvuldig de carrière uit van Hind: liedjes, doelgroep, hoesfoto, uitstraling. Moeder houdt alles in de gaten.

Bij de presentatie van haar debuut-cd, vorige maand in Amsterdam, vertelde jurylid Henkjan Smits een anekdote over de eerste auditie van Hind bij Idols '02. Hoe ze toen `Fame' van Irene Cara inzette en onmiddellijk de jury voor zich won. Maar dat ze zo opging in het zingen dat ze steeds dichter naar de jury-tafel liep en zo vanuit de lichtcirkel in het donker belandde. Waardoor de tv-opname mislukte. Dat Smits haar toen vroeg of ze misschien nog een liedje kon zingen, `op de stip'. Het werd de fado `Fado Mãe' van Dolce Pontes, diep doorleefd en eigen. De jury was overtuigd.

Een jaar later kent heel Nederland Hind Laroussi (19): de half-Marokkaanse zangeres met het Goudse accent, die zo prachtig soulvol kon zingen en zo erbarmelijk huilde toen ze werd weggestemd. De nationale talentenjacht verloor ze van Jim en Jamai. Maar het Hind-front had haar nederlaag snel geanalyseerd; het zijn nu eenmaal vooral meisjes die per sms op een Idol stemmen. Bij voorkeur op een leuke jongen.

Het gaf niks, verzekerde de jury haar in de kleedkamer, direct na haar verlies. Ook Hind kreeg een platencontract.

En dat is waar we nu zijn. Vorige maand verscheen haar debuut, Around The World. En nu reist Hind dagelijks door het land om de cd onder de aandacht te brengen. Ze zet handtekeningen bij V&D, is het gezicht van de nieuwe Nivea Haar-lijn, treedt op in de MediaMarkt, schaatst rondjes voor het goede doel, zingt op personeelsfeesten, doet talkshows, spotjes en interviews. Hind is onstuitbaar. Als het aan haar lag ging ze langs de deuren en zong voor iedere Nederlander persoonlijk een liedje.

Vol Ahoy'

Haar personal manager, Leon Te Pas, bewaakt haar agenda, vertelt hij. ,,Ze moet minstens een dag per week vrij hebben.'' Het is een dinsdag september en we zijn in Amsterdam, waar Hinds eerste single wordt gepresenteerd op een `Nivea Hair Care Party' van haar sponsor. 's Middags moet er eerst gerepeteerd. Hind zingt haar liedje, `Summer All Over Again', begeleid door een tape. Ze staat op een klein podium, haar blik strak gericht op een kist met apparatuur. Roadies lopen rond om lampen en boxen te installeren. Niemand kijkt naar haar, behalve moeder Thea en manager Leon. Hind beeldt de tekst uit (sleuteldraaibeweging tijdens de woorden `You are the key'). Haar nagels zijn voor de gelegenheid Nivea-blauw. Ze zingt en danst alsof ze voor een vol Ahoy' staat.

Na de repetitie zit Hinds familie in de kleedkamer, op tafel schalen fruit en Nivea Hair Care-producten. De hele familie werkt mee aan haar carrière. Zus Mouna (23) maakt de choreografieën voor de dansjes, zus Imen (24) beheert de website, en moeder Thea houdt het geheel in de gaten: van de videoclips tot Hinds kledingstijl. ,,Past het bij Hind? Voelt ze zich er goed in? Dat overleggen we'', zegt Thea Laroussi. ,,Ons hele gezin leefde het afgelopen jaar met haar mee. Dat gaat vanzelf. Met zijn allen onderga je al die gebeurtenissen rond Idols. Want het is nogal wat waar je kind in verzeild raakt. Niemand, ook de organisatie niet, had kunnen voorzien wat Idols in het land teweeg zou brengen. We hadden nooit verwacht dat de kandidaten belaagd zouden worden door hordes fans en niet meer ongestoord de deur uit zouden kunnen. Maar dat was wel wat er gebeurde.

,,Het overkwam ons als gezin zoals het Hind overkwam. Iedere week laad je je weer op voor de volgende ronde. Je bent opgelucht als ze door is, en op maandag begint het weer van voor af aan. Pas toen ze er uit moest, realiseerde ik me wat voor een circus het was geweest.'' Meteen daarna begonnen de voorbereidingen voor Hinds eigen carrière. ,,Het enige vervelende was dat ze daardoor haar havo-opleiding moest afbreken'', zegt haar moeder. ,,Maar een kans als deze krijgt je kind maar één keer.''

,,Het was waar ik altijd van gedroomd had'', zegt Hind. ,,Sinds ik als veertienjarige naar TMF keek, en daar al die awards-shows zag, wist ik: `Dat wil ik ook ooit bereiken'. Nu kan ik werken met mensen die me helpen die droom te verwezenlijken. In mijn hoofd heb ik wel een idee hoe mijn muziek moet klinken. Maar ik heb anderen nodig om het uit te voeren.''

Net als de andere kandidaten van Idols kwam Hind als artiest onder de hoede van de talentenjagers van Idols. Jurylid Henkjan Smits is haar a&r-manager (artist&repertoire), jurylid Eric van Tijn produceerde de cd, samen met zijn vaste partner Jochem Fluitsma. Jerney Kaagman geeft adviezen, jurylid Edwin Jansen is haar manager, en hij stelde Leon Te Pas aan als haar personal manager, voor de dagelijkse zorg.

Dit Hind-team staat al maanden op scherp. Alles wordt afgewogen, iedere stap met beleid genomen. Leek het lang te duren voordat Hinds debuut-cd eindelijk verscheen? Dat was expres – men wilde haar losweken van de Idols-manie. Die geheimzinnige foto op het hoesje van de cd? Het moet niet te gelikt, maar ook niet te etnisch. De presentatie van de cd? Graag een beetje sophisticated, net als de rest van het album.

Begin november repeteert Hind in Studio Soundwise voor de lancering van haar cd, Around The World, op 11 november. De afgelopen maanden was ze bijna onafgebroken in deze studio in Amsterdam, onder de rook van de Bijlmer-bajes. Soundwise is eigendom van Eric van Tijn en zijn zus. Het ruime gebouw biedt state-of-the-art opnameapparatuur. Ook Alicia Keys ging er onlangs, na haar optreden in Amsterdam, nog een nachtje aan het werk.

Het duo Fluitsma & Van Tijn nam hier op met Ruth Jacott, Henk Westbroek en Guus Meeuwis. Zij schreven en produceerden hits als `Ademnood' (voor Linda, Roos & Jessica) en `15 miljoen Mensen'. Voor de cd van Hind werken Fluitsma en Van Tijn nu samen met Henkjan Smits, die op zijn beurt weer verbonden is met BMG, de platenmaatschappij die de platencontracten afsluit met de Idols.

Dit monsterverbond zocht de afgelopen periode naar de juiste manier om Hind `in de markt te zetten'. Over één ding zijn alle betrokkenen het eens: Hind is een zangeres van wie ook een ouder publiek zou kunnen houden. ,,Hoewel ze zelf nog maar negentien is, mag ze een `rijpere' uitstraling hebben. Ze hoeft geen idool van mavo-meisjes te worden'', zegt Henkjan Smits, die vandaag de repetities coacht. ,,Dat merkte je al tijdens de uitzendingen van Idols. Iedereen hield van Hind, van de taxichauffeur tot de juffrouw op school.''

Henkjan Smits, a&r-manager, zoekt nieuw talent en zoekt vervolgens de liedjes die dat talent kan zingen. Voor Jamai koos hij `Step Right Up', `Tell Her' voor Jim en nu een aantal liedjes voor Around The World. ,,Je begint met een bureau vol stapels bandjes, en maar luisteren. Tot je iets hoort dat aansluit bij de stijl van Hind. Hind heeft één zeldzaam groot voordeel: als je haar stem hoort, weet je meteen dat zij het is.

Cameraman

Ondertussen neemt Hind, omringd door een grote band, de liedjes door van haar nieuwe cd. Het is de bedoeling dat een paar nummers akoestisch worden uitgevoerd tijdens de cd-presentatie, een paar dagen later. Hind zingt haar liedje `Something Beautiful' en wordt ondertussen gefilmd door een cameraman die op haar lip staat. Onaangedaan zingt ze verder, en stopt alleen als ze denkt dat er in de uitvoering iets hapert. ,,Je moet het even `lucht' geven'', zegt een van haar gitaristen, ,,Zo heet dat toch?''

De muziek klinkt tijdloos. Hind heeft een volle stem die uithaalt waar het nodig is, en zich krachtig door de liedjes wendt. Ze laat zich kennen als een muzikale alleseter: van de discobeat in `Walkin', het gospelachtige `Initation' en de ballad `Weak' tot de zwierige hit `Summer All Over Again'.

Hind schrijft niet zelf. Volgens Smits, Fluitsma en Van Tijn is dat geen probleem. ,,Dat is voor veel popliefhebbers tegenwoordig een vereiste'', zegt Eric van Tijn. ,,Maar in de popgeschiedenis zijn er genoeg `vertolkende' artiesten geweest. Het gaat erom wie zich het liedje toe-eigent, en de manier waarop. De meeste mensen denken tegenwoordig dat `I Will Always Love You' van Whitney Houston is, ook al is het geschreven door Dolly Parton.'' Smits: ,,Ik hoor vrouwen zeggen: `Wat drukt die Marco Borsato het toch prachtig uit, Leontien mag blij zijn met zo'n man.' Niemand realiseert zich dat John Ewbank daar achter zit. Hind kan zich goed inleven. Dat is het belangrijkste.'' Jochem Fluitsma: ,,Ze voelt zelf aan welke nummers wel of niet bij haar passen. We hadden zoveel mooie liedjes gevonden, dat we ons door haar smaak konden laten leiden.'' Smits: ,,Hind kun je niet iets aansmeren wat ze zelf niet wil. Daarvoor is ze veel te beschaafd.''

Sommige liedjes op Around The World kregen Arabische accenten in het arrangement, om Hinds achtergrond (haar vader is Marokkaans) te benadrukken. Fluitsma: ,,We gebruikten de instrumenten die Hind zelf voor ons uit Marokko had meegenomen als souvenir: percussie-dingen en zo'n gitaartje met van die touwen, een gombri. Zij leerde ons hoe we ze moesten bespelen.'' Van Tijn: ,,We gingen er zo in op dat het bijna een volledig Marokkaanse plaat werd. Dat hebben we toen weer een beetje bijgesteld.''

Hind zelf zegt erover: ,,Ik wilde heel graag iets van die cultuur in mijn muziek laten terugkomen. Het gebeurt wel vaker, maar het haalt nooit de Top 100. Daardoor horen maar weinig mensen het.'' Ze weet precies wat voor soort liedjes ze wel en niet wil zingen. ,,Ik let altijd eerst op de teksten. Tegenwoordig gaat alles over seks en dat hoeft voor mij niet. Ik vind het ook belangrijk om te kijken hoe mensen iets uitdrukken. Soms worden gevoelens lelijk onder woorden gebracht, dan zingen ze het gewoon alsof je tegen iemand praat. Dat vind ik goedkoop.''

Op de vraag of ze voldoende inbreng heeft binnen het team, reageert ze beslist. ,,Er gebeurt niets waar ik het niet mee eens ben. Mijn naam en mijn gezicht staan op die hoes. Mensen vergeten vaak dat ik als artiest het laatste woord heb. Ik overleg alles eerst met mijn moeder en dan pas met mijn manager.''

Asymmetrisch

Een paar dagen later in de Wintertuin van het Krasnapolsky Hotel in Amsterdam wordt het eerste exemplaar van Around The World aan Hind overhandigd door haar vader. De cd zit verstopt in een ouderwetse globe. Hind huilt als vader Laroussi haar feliciteert.

Even later zingt ze soepel haar liedjes. Een paar met akoestische begeleiding en een paar met tape. Ze danst met twee danseressen, onder wie haar zus Mouna, in perfect synchrone, gespierde choreografieën. Alles aan Hinds uiterlijk is asymmetrisch: één oorbel, een zwierig sjaaltje om één pols. Haar haar is naar één kant gekamd. Zelfs haar ene oog kijkt wat toegeknepener dan het andere. Precies dat geeft haar verder zo frisgewassen uiterlijk een zeker mysterie.

Daarna houdt Henkjan Smits een toespraak. Hij roemt Hinds talent en haar inzet. Hij zegt niet hardop wat hij een paar dagen eerder wel zei: dat Hind volgens hem de `grootste ster' uit de Idols-stal zal worden. Eric van Tijn zei bij die gelegenheid: ,,Bij Hind zullen mensen over een tijdje vergeten zijn dat ze uit Idols voortkwam, net zoals niemand Marco Borsato nog in verband brengt met de Soundmix-show.'' Waarop Smits voorspelde: ,,Zij gaat meer cd's verkopen dan alle andere Idols bij elkaar.''

Inmiddels zijn er 40.000 exemplaren van Hinds debuut-cd verkocht. Dat betekent in Nederland een Gouden Plaat.