Cruciaal jaar voor NedCar

Over een paar maanden sluit NedCar een tijdperk af. Bijna dertig jaar nadat het Zweedse Volvo de personenwagendivisie van DAF, inclusief de fabriek in het Limburgse Bron overnam, zal de laatste Volvo V40 er van de band lopen. Volvo behoort inmiddels tot het Fordconcern. De voormalige joint-venture partner van de Zweden in NedCar, Mitsubishi, valt sinds 2000 onder de paraplu van DaimlerChrysler. Zij gaan samen een nieuwe technisch platform in Born maken, voor de nieuwe Mitsubishi Colt (kleiner dan de tot nu toe gevoerde Carisma) en een vierdeurs, vierpersoons Smart Forfour, die juist groter is dan het ultra-korte tweepersoons origineel.

Er is zwaar geïnvesteerd in een gemeenschappelijke productielijn van beide modellen die slechts de onderbouw, wielophanging en aandrijflijn gemeen hebben. De Colt is een wat hoge 3- of 5- deurs compact met achterklep en een traditionele stalen carrosserie. De Forfour is vrij laag gebouwd, met een volledig kunststof koetswerk. De Duitser Gunther Butschek, die in 2002 de illustere Chris de Wulf als president van NedCar opvolgde, introduceerde nieuwe productiemethoden en reorganiseerde de toelevering van voor-geassembleerde bouwelementen, zoals complete dashboards en carrosserieneuzen. Dat laatste zou nog vertraging kunnen opleveren in de opstartfase van de productie. Toeleverancier Peguform in Duitsland verkeert namelijk in financiële moeilijkheden.

De eerste Smarts moeten over ongeveer een maand van de band rollen, enkele weken later gevolgd door de eerste Mitsubishi Colt. Oorspronkelijk was de fabriek in Born opgezet voor een jaarproductie van 100.000 auto's. Dat wordt vanaf medio dit jaar 295.000: 140.000 Smarts, 100.000 Colts en 45.000 Mitsubishi Spacestars, die men al sinds 1997 in Born maakt.