Alain Corneau, classicist

Allemaal ontmoetten ze elkaar eind jaren zeventig, begin jaren tachtig regelmatig in het kantoor van kwaliteitsproducent Alain Sarde aan de Parijse Champs-Élysées: de Franse regisseurs Tavernier, Granier-Deferre, Resnais, Blier, Téchiné, Godard, Heynemann en niet vergeten de grote Claude Sautet. Er stonden altijd wel een paar fijne flessen rood op hun moment te wachten, de rokers waren nog in de meerderheid en het woord `film' resoneerde er veelvuldig in geanimeerde gesprekken. Onder de filmmakers die chez Sarde regelmatig hun vakbroeders groetten, was ook Alain Corneau. Sarde produceerde in 1981 Corneaus sterke misdaadfilm Le choix des armes, nadat de gediplomeerde editor uit de Noord-Franse streek Loiret met Police Python .357 (1976), La menace (1977) en Série noire (1979) al drie bepaald niet misselijke thrillers had gemaakt. Zestiger Corneau is nog volop actief en zijn films zijn nog even weldadig classicistisch als vijfentwintig jaar geleden. Hoewel hij soms uitstapjes maakt naar de komedie, blijft de naar noir neigende thriller het genre waarin hij uitblinkt. De veranderende smaak van het publiek voor kwaliteitscinema bepaalde echter dat eerder apocriefe drama's als de Pascal Guignard-romanverfilming Tous les matins du monde en Nocturne indien het in belangstelling en/of lof steeds wonnen van de `polars' in Corneaus oeuvre. Nocturne indien (1989), een adaptatie van de uiterst fijnzinnige roman van de Italiaanse Pessoa-vereerder Antonio Tabucchi, is een van de onontdekte Franse filmjuwelen uit de late jaren tachtig. Wereldwijd succes plus een boel Césars oogstte Corneau met het in de zeventiende eeuw spelende kostuumdrama Tous les matins du monde, waarin de oude musicus-componist Marais (Gérard Depardieu) terugkijkt op een leven van gemiste kansen. In flashbacks zien we wat de eens buitengewoon talentvolle Marais allemaal had kunnen zijn, als hij maar niet voor status en welstand had gekozen. Depardieus zoon Guillaume speelt de jonge Marais en dat geeft een extra dimensie aan het drama. De muziek in deze tijdloze Corneau-ballade is onder meer van Jean de Sainte-Colombe, de teruggetrokken componist bij wie wonderkind Marais in de leer gaat. Een uitstekende ouverture van het Canvas-televisiejaar.

Tous les matins du monde (Alain Corneau, Frankrijk, 1991), Canvas, 23.25-1.15u.