`Spyker is geen modegril'

Victor Muller, voormalig investeerder in sleep- en bergingsbedrijf Wijsmuller en medeoprichter van modehuis McGregor, produceert de Spyker, de meest exclusieve auto van Nederlandse makelij.

,,Het moet wel erg raar lopen als het bedrijf Spyker volgend jaar niet aan de beurs genoteerd staat. ABN Amro begeleidt ons en heeft hoog gespannen verwachtingen. Ik heb ook een gesprek gehad met Euronext. Daar was men eveneens enthousiast. Want met de beursgang wordt toch een vers signaal gegeven aan de markt. Als je nu bij de beurs komt, staat de deur rood in zijn lagers van bedrijven die de beurs hebben moeten verlaten. Spyker is eindelijk een bedrijf dat weer eens naar de beurs gaat in plaats er van af. Er wordt soms over Spyker gepraat alsof ik bezig ben mijn geld in een bodemloze put te gooien. Maar ik kan iedereen één ding verzekeren: Spyker wordt een zeer winstgevende onderneming. Anders zou John de Mol het ook verkeerd zien. Die staat toch niet bekend als iemand die zijn geld over de balk gooit, of vaak verkeerde investeringen doet. Maar hij heeft via zijn beleggingsmaatschappij Talpa geïnvesteerd in Spyker. Bovendien is de naam De Mol goed voor de credibility van een onderneming. In april 1999 heb we met McGregor 20 miljoen gulden op de beurs opgehaald. Met dat bedrag hebben we de onderneming toen op een totaal ander plan kunnen zetten. Dat kan na een beursgang van Spyker ook gebeuren. We moeten sneller uitbreiden. En dan zijn de voordelen van een beursgang evident. Je moet het ijzer smeden als het heet is. En Spyker is momenteel trendy. Het enige waar ik me echt zorgen over maak, is of ik wel kan voldoen aan de vraag naar Spyker. Ik denk dat Spyker de eerste auto is in veertig jaar die met succes kan toetreden tot het marktsegment Aston Martin, Ferrari en Lamborghini. Van die auto's worden er enkele duizenden per jaar geproduceerd. Wij bouwen dit jaar twintig Spykers, maar we willen naar een productie van 250 auto's in 2007. We krijgen veel aanvragen van schoolkinderen om te mogen kijken in de fabriek in Zeewolde, omdat ze een spreekbeurt willen houden over Spyker. Ik zie de vraag naar de auto beslist niet als een modegril. Er zijn veel mensen in de wereld die de behoefte hebben om in een auto te rijden die een ander niet heeft. In totaal hebben we 128 klanten die tussen nu en twee jaar moeten worden bediend. In Nederland rijden twee Spykers. Maar markten als India, China en Rusland zijn in opkomst. In de Verenigde Staten verkopen we op dit moment 70 procent van onze productie.''

    • Marc Serné