`Moberg was het dieptepunt'

Ton ten Have is eigenaar van tien supermarkten van Albert Heijn tussen Apeldoorn en Winterswijk.

,,Ik zal niet verhullen dat het een moeilijk jaar was. Nadat de fraude bij moederbedrijf Ahold in februari werd ontdekt, kwamen er minder klanten in mijn supermarkten. De grootste klap kregen we in september, toen de hoogte van de vertrekbonus van topman Moberg bekend werd. In een paar dagen verloren we 10 procent van onze klanten.

,,Ik hoefde geen vaste werknemers te ontslaan, maar ik heb ook 600 à 700 part-timers. Die werkten dit jaar 10 procent minder, omdat de omzet dit jaar lager ligt. Behalve de boekhoudfraude en Moberg kwam dat door de economische recessie. Ik schat dat ik 15 à 25 procent minder winst maak dan vorig jaar, bij een omzet van 75 à 100 miljoen euro.

,,Die affaire Moberg is natuurlijk het dieptepunt van het jaar. Klanten reageren dan meteen. Dan blijkt Albert Heijn nationaal bezit, AH is van iedereen. De bonus van Moberg kwam bovenop de fraude-affaire. Bij elkaar wordt dat te veel. Je hoort mensen bij de koffieautomaat in onze supermarkten erover praten. Fraude en enorme bonussen: dat hadden ze toch nooit verwacht van `hun' Appie. Het was ondenkbaar dat dit Ahold ooit zou overkomen.

,,Daarnaast speelden natuurlijk de hoge prijzen van Albert Heijn mee. Ik geef meteen toe dat we te duur werden. Dat is vanaf half oktober rechtgezet door de prijsverlagingen van Albert Heijn. Albert Heijn wil de prijsafstand verkleinen. Ik schat dat het gemiddelde boodschappenmandje van onze klanten 2 procent goedkoper is dan begin dit jaar. Een doorsnee-klant is 1 à 1,50 euro per week goedkoper uit. Maar AH focust niet alleen op de prijzen. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Dat merk je uit onderzoeken, waarbij onlangs bleek dat er teveel landbouwgif in sla is gevonden. Albert Heijn staat nooit in dat soort lijstjes.

,,Ik denk dat we het dieptepunt zijn gepasseerd. Nadat Albert Heijn de prijzen van meer dan duizend producten heeft verlaagd, zagen we snel de verdwenen klanten in onze winkels terug. Echt: in twee, drie weken tijd had ik weer hetzelfde aantal klanten als in januari. Daarna, sinds begin november, zijn we in een veel lager tempo iets verder gegroeid. De kerstverkopen waren beter dan ik had verwacht. Ik schat dat we rond kerst 2 tot 3 procent meer hebben verkocht dan vorig jaar.

,,Dat is een goed teken voor volgend jaar. Het vertrouwen is terug. Na alle ellende hebben de klanten Albert Heijn weer omarmd.''