KLM komt in Franse handen maar blijft koninklijk

23-1 KLM probeert via kostenbesparingen zijn verliezen te beperken. Het ontbreken van een sterke Europese partner kost KLM handenvol geld. Een fusie met Air France, waarvan al een paar maanden sprake is, komt dichterbij doordat de Amerikaanse partners van KLM en Air France (Northwest, Continental en Delta) nauw gaan samenwerken.

2-4 KLM zegt ,,nog steeds in gesprek te zijn met zowel British Airways als Air France''.

10-5 Air France vraagt van de KLM vóór de winter ja of nee te zeggen. Volgens Arnaud Camus, assistant vice-president internationale overeenkomsten van Air France zijn de besprekingen met KLM serieus en prettig.

9-8 Northwest Airlines zet KLM voor het blok: als KLM kiest voor British Airways, moet de luchtvaartmaatschappij zijn lucratieve alliantie met Northwest beëindigen.

28-8 KLM schort de gesprekken met British Airways op en gaat exclusief verder onderhandelen met Air France.

12-9 Air France wil een bod op alle aandelen KLM uitbrengen. Dit schrijft het Franse blad l'Agefi, een doorgaans goed geïnformeerd vakblad voor de financiële wereld.

30-9 Air France neemt KLM over. De nieuwe combinatie, die de naam Air France-KLM zal krijgen, wordt de grootste in Europa met een omzet van 19,2 miljard euro op jaarbasis. Beide bedrijven gaan op in een holding, waarin de Fransen de meerderheid krijgen. De positie van Schiphol blijft voor minimaal acht jaar gehandhaafd. De deal moet zijn beslag krijgen in april 2004.