`Grote vraag naar specialisten'

Peter Rietvelt is algemeen directeur van recruitmentorganisatie Michael Page Nederland.

,,In 2004 komt er een grote vraag naar specialisten. Juristen, accountants, fiscalisten, dat soort mensen. Dat komt door de schandalen en de daaruit vloeiende wetgeving en gedragscodes. Bedrijven willen heel betrouwbaar zijn nu het imago van zoveel respectabele ondernemingen averij heeft opgelopen als gevolg van fouten in de boekhouding.

Die drang naar perfectie zie je terug in de vraag naar personeel. Bedrijven willen kandidaten van onbesproken gedrag. Bovendien moet het snel. Snel en meteen goed. Werkgevers zijn veel kritischer geworden. Dat is een van de gevolgen van de hausse waarin veel te veel en niet altijd even gekwalificeerde mensen zijn aangenomen. Kandidaten moeten nu weer ècht goed zijn. Meer doen met minder, maar beter gekwalificeerde werknemers, dat is de trend.

Die goed gekwalificeerde kandidaten zijn niet altijd even makkelijk te vinden. Het aantal `minder stabiele' cv's, bijvoorbeeld van mensen die al langer werkloos zijn, zal in 2004 alleen maar verder toenemen door alle ontslagrondes. En iedereen weet: bedrijven houden de beste werknemers zelf en zetten de rest op straat. Bedrijven zijn niet happig op dat soort mensen. Die hebben liever kandidaten die vanuit een baan solliciteren.

Je ziet ook dat bedrijven voorzichtig geworden zijn met het aanbieden van een vast dienstverband. Dat komt doordat het in Nederland niet meevalt om iemand te ontslaan zonder hoge kosten. Die inflexibiliteit is echt een rem op de economie. Als recruitmentorganisatie proberen we daar creatieve oplossingen voor te vinden, bijvoorbeeld door kandidaten ergens tijdelijk onder te brengen en te kijken of ze bevallen.

Een andere trend is de verschuiving van vacatures: non-profit-instellingen als de zorg, waar de marktwerking steeds sterker wordt, vragen steeds vaker naar mensen uit het bedrijfsleven.

Behalve naar specialisten zal er in 2004 veel vraag zijn naar verkoop- en marketingpersoneel. In die sector zijn de afgelopen jaren harde klappen gevallen. Nu dringt het besef door dat er misschien wel te veel verkopers en marketeers op straat zijn gezet. Dat je beter kunt investeren in verkoop en marketing dan er op bezuinigen. Banken bijvoorbeeld vragen weer veel kandidaten voor de `front office', mensen die het contact met de klant onderhouden. Dat was er bij veel bedrijven een beetje bij ingeschoten de afgelopen jaren.''

    • Friederike de Raat