`Eenwording Europa te snel'

De Hongaarse Atilla Lengyel (37), scheepsbouwkundig ingenieur bij Vuyk Engineering Groningen, hoopt dat de eenwording van Europa in 2004 niet te snel komt.

,,Ik ben als Hongaar geboren in het huidige Slowakije, waar 600.000 Hongaren wonen. Acht jaar werkte ik voor een scheepswerf in het Slowaakse Komarno, tot die bankroet ging. Een zusterbedrijf van mijn huidige werkgever Vuyk leverde software aan die werf en zo kwam ik aan mijn baan in Groningen. Mijn vrouw en zoontje bleven in Slowakije. Twee jaar geleden zijn ze overgekomen. Dat was nog een heel gevecht met de autoriteiten.

Persoonlijk denk ik dat de uitbreiding van Europa goed is, maar te snel komt. Oost-Europa is economisch, ecologisch en qua infrastructuur onderontwikkeld. West- en Oost-Europeanen weten weinig van elkaar. Veel Nederlanders weten niet waar Slowakije ligt of aan welke landen het grenst. En als ik ze vertel dat ik deel uitmaak van een Hongaarse minderheid, raken ze compleet in de war. Over en weer heersen veel misvattingen over hoe men denkt en leeft. Zo denken sommigen hier dat Oost-Europeanen honger lijden, maar er is daar genoeg voedsel, al is de levensstandaard natuurlijk wel lager. En veel mensen in de post-socialistische landen denken dat ze na de uitbreiding van de EU hier kunnen komen werken en rijk worden.

Ik weet niet of de Europese uitbreiding goed of slecht uitpakt voor de westerse landen. Als een goede Hongaarse medisch specialist gemakkelijker naar Nederland kan komen, is dat een voordeel. Voor de nieuwe landen zal het lidmaatschap op den duur positief zijn. Ze krijgen in elk geval financiële steun. Al ben ik bang dat de prijzen de eerste jaren sneller zullen stijgen dan de salarissen, zodat alles duurder wordt in Oost-Europa. Zoals hier gebeurd is met de euro. Hongarije zei `ja' tegen Europa, al gingen er niet veel mensen stemmen voor het referendum. In elk geval hopen ze dat het economisch beter gaat.

Ik denk dat het komend jaar in de scheepsbouw beter wordt. De laatste twee jaar had onze onderneming last van de recessie. Enkele werven sloten daarom hun deuren en er kwamen bij ons minder orders binnen. Veel Europese scheepsbouwers laten hun schepen in China bouwen, waar het veel goedkoper is. Maar tot 2006 zitten de Chinese orderboeken vol. Dus ik denk dat er daardoor weer ruimte komt voor meer scheepsbouw in Europa. Goede en slechte tijden wisselen elkaar in deze branche toch altijd af.''

    • Karin de Mik