Stunten met Marco Borsato

De verkoop van cd's daalt, maar Mediamarkt gebruikt ze wel om mee te stunten. ,,Dat we op één van de 35.000 titels geen winst maken, is niet relevant.''

De nummer 1 uit de top 40 voor 1 euro. Voor die prijs, die onder de inkoopprijs ligt, verkocht Mediamarkt onlangs de single Afscheid nemen bestaat niet van Marco Borsato. Zo'n stuntprijs is uniek in de Nederlandse muziekbranche. Directeur Hans Breukhoven van Free Record Shop is niet onder de indruk. ,,Ik betwijfel of mensen voor dat prijsverschil in de tram stappen.''

Mediamarkt groeit snel. De van oorsprong Duitse keten is inmiddels in elf landen gevestigd en heeft 400 winkels die consumentenelectronica, cd's en films verkopen. In 1999 opende Mediamarkt zijn eerste filiaal in Nederland, inmiddels zijn het er twaalf. Mediamarkt is erin geslaagd met zijn formule van grootschalige winkels in dichtbevolkte regio's een plek in de muziekbranche te verwerven.

Volgens directeur Pieter Haas verkoopt Mediamarkt de vijftig populairste albums in alle vestigingen tussen de 10 en 15 euro. In nieuwe filialen zijn de cd's het agressiefst geprijsd. Zo verkocht de in oktober geopende Utrechtse vestiging ook de vorige nummer 1, Heb je even voor mij van Frans Bauer begin deze maand voor 1 euro. ,,We hebben er bewust voor gekozen om deze singles te verkopen onder de inkoopprijs. Zowel de klant als wij profiteren. Wij genereren meer bezoekers, de bezoeker heeft voor 1 euro de nieuwe Borsato.''

Het gaat slecht met de cd-single in Nederland. Uit cijfers van de branchevereniging NVPI blijkt dat in het eerste halfjaar van 2003 de verkoop van singles daalde met 11 procent naar 1,7 miljoen stuks. In heel 2002 werden 3,6 miljoen singles verkocht, tegen 5 miljoen in 2001. In 1996 waren dit nog 7,9 miljoen stuks. Volgens Haas zijn singles een goed product om te laten zien dat je goedkoop bent. ,,Een single van Marco Borsato is overal hetzelfde. Daar kun je niet mee sjoemelen. Dat we op één van de 35.000 titels geen winst maken, is niet relevant.''

Hans Breukhoven van Free Record Shop ,,gunt de concurrent zijn verlies''. ,,Als Mediamarkt geld wil verliezen op singles, moeten ze dat zelf weten. Wij gaan in ieder geval niet onder de inkoopprijs verkopen.''

Eigenaar Rick Guurink van de Music Store overweegt dat in de toekomst wel. ,,Het kunstje van Mediamarkt kan iedereen. We hebben het nog niet eerder gedaan, omdat het in Nederland niet gebruikelijk is.''

Bij de nieuwe Utrechtse vestiging van Mediamarkt zijn alle albums uit de top 10 te koop voor 10 euro. Volgens commercieel manager Rob Baljeu van Van Leest is juist die cd's onder de inkoopprijs verkopen voor zijn winkel geen optie. ,,Als we dat zouden doen, bestaat Van Leest volgend jaar niet meer. Mediamarkt haalt de krenten uit de pap.''

Het is een bekende truc uit de supermarktbranche: met scherpe aanbiedingen klanten naar de winkel trekken, in de hoop dat die daar ook andere boodschappen doen. Mediamarkt hoopt dat cd-kopers ook een cd-speler of wasmachine kopen. Baljeu: ,,Voor hen zijn cd's geen hoofdbestanddeel.'' [Vervolg CD-PRIJZEN: pagina 15]

CD-PRIJZEN

'Wij nemen klant niet in de maling'

[Vervolg van pagina 13] Volgens Pieter Haas van Mediamarkt heeft Nederland jarenlang te veel betaald voor cd`s. ,,De detailhandel heeft er goed aan verdiend. Door de sterke positie van Free Record Shop weet heel Nederland wat een cd of dvd kost. Wij vinden dat die niet zo veel hoeven te kosten.'' Hans Breukhoven van Free Record Shop vindt dat onzin. ,,Wij proberen een normaal gezond bedrijf te hebben. We nemen de consument niet in de maling''.

Bij Van Leest zijn de cd-prijzen volgens Baljeu sinds anderhalf jaar in prijs verlaagd. Cd's kostten meer dan 20 euro, maar tegenwoordig verkoopt de winkel ze tussen de 15 en 20 euro. ,,De marktsituatie is veranderd, Mediamarkt heeft daar ook mee te maken. We zouden het liefst alle cd's tussen de 10 en 14 euro willen verkopen, maar daar zijn de inkoopprijzen gewoon te hoog voor.''

De NMa heeft in april van dit jaar de Nederlandse cd-markt in kaart gebracht. De karteltoezichthouder concludeerde dat de verkoopprijzen van cd's in Nederland relatief hoog zijn, ondanks lage inkoopprijzen. Plausibele redenen daarvoor zijn volgens de NMa het grote aantal verkooppunten, het hoge aandeel van kleine winkels, het beperkte aandeel van nationale popmuziek en de geringe omvang van de Nederlandse markt. Wel verschillen de prijzen per titel flink. De NMa kwam tot een gemiddelde variatie in prijs van ruim 14 euro. Er waren daarom volgens de toezichthouder geen concrete aanwijzingen dat platenmaatschappijen illegale prijsafspraken maken.

Het gaat niet goed met de muziekbranche. De totale omzet van albums daalde in de eerste helft van 2003 met 16 procent. Vorig jaar was er al een omzetafname van 12 procent. Volgens Haas heeft Mediamarkt het afgelopen jaar juist 20 procent meer albums en singles verkocht dan het jaar ervoor. Music Store en Free Record Shop zagen hun cd-verkopen dalen.

Gangbare verklaringen voor de daling zijn het downloaden van muziek van internet, het zelf kopiëren van cd's en meer concurrentie van alternatieven, zoals de dvd.

De muziek-dvd lijkt de redding te zijn voor de muziekindustrie. De omzet van muziek-dvd's steeg in de eerste helft van 2003 met maar liefst 83 procent. Bij alle vier de winkelketens neemt het aandeel van dvd's toe. Hans Breukhoven van Free Record Shop: ,,Ik luisterde vroeger naar muziek op de radio. Mijn kinderen kijken naar muziek op TMF en MTV. Op muziek-dvd's kan je muziek kijken en luisteren. De muziek-dvd gaat het helemaal worden.''

    • David Haakman