Gewapende agenten op vluchten naar VS

De Verenigde Staten hebben gisteren buitenlandse vliegtuigmaatschappijen de opdracht gegeven gewapende agenten in te zetten op vluchten naar de Verenigde Staten.

Volgens het Amerikaanse ministerie van Binnenlandse Veiligheid, dat de noodverordening gisteren heeft afgekondigd, bestaat nog altijd het gevaar dat terroristen commerciële vliegtuigen inzetten om aanslagen op de VS te plegen.

,,Ik heb gezegd dat we specifieke stappen zouden ondernemen om de veiligheid daar waar nodig te verhogen, deze maatregel beoogt dat te doen'', zei minister Tom Ridge. Hoewel het ministerie heeft gezegd dat de maatregelen met onmiddellijke ingang van kracht zijn, krijgt het buitenland enige tijd om op de nieuwe eisen in te spelen. Internationale luchtvaartmaatschappijen zijn verdeeld over de uitvoering ervan. Zo heeft de Thaise regering vandaag al gezegd dat zij meevliegende agenten of air marshals te ver vindt gaan.

Ridge heeft evenwel gezegd dat de Verenigde Staten zich het recht voorbehouden buitenlandse luchtvaartmaatschappijen die niet voldoen aan de Amerikaanse veiligheidseisen, toegang tot het Amerikaanse luchtruim te ontzeggen. Tussen de tien en twintig luchtvaartmaatschappijen die op de Verenigde Staten vliegen, maken sinds de aanslagen op New York en Washington in 2001 al gebruik van gewapende agenten op hun vluchten. De Israëlische luchtvaartmaatschappij El Al doet het al jaren, het Australische Qantas gaat gewapende agenten inzetten op vluchten naar Singapore. En Air France zet agenten in, gewapend met knuppels waarmee ze stroomstoten kunnen geven.

In Nederland is geen definitief besluit genomen over de inzet van meevliegende agenten. De KLM onderhandelt al geruime tijd met het ministerie van Justitie over de inzet van dergelijke agenten, waarbij het vooral gaat over de verdeling van de kosten. De maatschappij heeft volgens woordvoerder Frank Houben ook geen speciaal opgeleid veiligheidspersoneel klaarstaan.

Hoewel de KLM sinds 2001 veel aandacht heeft besteed aan de verscherping van de maatregelen op de grond, realiseert de maatschappij zich dat de eisen van de Verenigde Staten zullen moeten worden opgevolgd. ,,Je hebt eigenlijk de keuze niet'', aldus Houben. ,,De Verenigde Staten willen steeds meer maatregelen in een vroeger stadium. [...] We willen helpen in de strijd tegen de terreur, alleen waar liggen de grenzen. We willen geen verlengstuk worden van Justitie.'' Ook de KLM gelooft dat verscherpte maatregelen op de grond de prioriteit hebben. ,,Als er in het vliegtuig iets gebeurt, is het eigenlijk al te laat.'' De Nederlandse Vereniging van Verkeersvliegers juicht de maatregelen toe, maar ziet weinig heil in met pistolen uitgeruste agenten, aldus voorzitter H. de Vries.