Akkefietje, tabaksblaadje

DE ECONOMIE verkeert in een kerstcoma. In een toestand van welbehagen zijn de beurskoersen even beweeglijk als de kalkoen op tafel. Kamerleden zijn met stomheid geslagen. Vakbondsbestuurders tellen hun misgelopen zegeningen, bestuursvoorzitters de exhibitionistische bijwerkingen van hun feestelijke beloningen en Jort Kelder de kogelgaten in de financiële verslaggeving.

Wie of wat bewoog er waarneembaar wel?

JOHN DE MOL. Hij verlaat het pand door de achterdeur nu Alva Endemol heeft ingenomen. Op weg naar een nieuwe creatieve uitdaging. Misschien bij ex-kompaan Joop van den Ende, die samen met een failliete keukenprins de goedbetalende bezoekers van het Circustheater wil gaan versnaperen. Een reality show in het nieuwe restaurant Le Chique? Een blik op het bord van de bovenlaag.

MINISTER VEERMAN en premier Berlusconi.

Zij zitten met hun zuivel in zorgen. Veerman ziet het somber in met de intensieve veehouderij en Berlusconi tobt met Parmalat, waar men zich aan de plaatselijke volkssporten list, fraude en bedrog heeft overgegeven. Europese steun moet worden afgedwongen. Rondje tiramusu voor de hele unie.

PIET-HEIN DONNER. Neerlands hoop in bange dagen overweegt een bestuursverbod voor ondernemers die zich schuldig maken aan ernstige strafbare feiten. De minister was gevraagd naar een vermogensverbod. Dat zit er niet in. Na een akkefietje nog steeds een tabaksblaadje.

TAXI'S reden af en aan. Maar in de prijs zit geen beweging. Die blijft onveranderlijk op een niveau waarvoor je op de standplaats een persoonlijke lening zou moeten afsluiten. Dit verbod op een prijsverhoging moet de taxiwereld weer in een fatsoenlijk gareel helpen. Nu nog een verbod op chauffeurs.

CDA'ER DE GEUS geeft het begrip sociaal een nieuwe dimensie en de vakbeweging weer een doel. De minister kent zichzelf: de verzekeraars zijn beter gemotiveerd dan de overheid. Hij schenkt de gedeeltelijk arbeidsongeschikten de zegeningen van de marktwerking. Het Orakel van een Beetje Minder en een Tandje Meer zet zijn aarzelingen over privatisering overboord. Het wachten is op de eerste vallende blaadjes in de sociale verzekering.

DE SENSEO. Het marketingsucces van 2003 heerst én verdeelt. Miljoenen Nederlanders vielen voor de suggestie van espresso en de smaak van de vertrouwde slappe bak. Koffiedrinkend Holland wordt verdeeld in een deel met koffiepot en een ander met de schuimende Senseo. En een kleine bovenlaag met echte, sterke, gitzwarte espresso.