Supermarktklant is prijzenoorlog moe

Prijsacties genoeg in de supermarkten, maar het kan weinig klanten meer iets schelen. ,,Ik ga niet met een krat cola slepen voor een paar euro voordeel.''

Een pak Douwe Egberts koffie kost bij supermarkt C1000 nog maar 1,49 euro, maar iedereen loopt ongeïnteresseerd voorbij het schap. Ook Ariel wasmiddel is in de aanbieding: van 5,19 euro, nu voor 3,99 euro. Niemand in de Amersfoortse wijk Hoogland die er gisteren zijn winkelwagentje mee vollaadde.

Tonia Vermanen graait in een stalen mand vol zakken Senseo-koffiepads en vindt haar smaak. ,,Zijn ze 25 eurocent goedkoper? Ik had het niet eens in de gaten. Als dingen in de aanbieding zijn, koop ik niet extra. Want zelfs als ze in de aanbieding zijn, vind ik het duur,'' zegt Vermanen. Ze gooit één zak in haar winkelwagentje.

Supermarkten voeren sinds half oktober een prijzenoorlog, maar het kan de consument steeds minder schelen. De eerste weken kwam Nederland massaal af op de koopjes. Ondanks stevige prijsverlagingen van meer dan duizend producten, boekten supermarkten daardoor flinke extra omzetten. Dat is voorbij. Weinig mensen rijden nog om, omdat de aardbeienjam elders twee dubbeltjes goedkoper is.

In de C1000 koopt Carla Rothuizen vijf flessen Pepsi Cola. Niet meer, hoewel de fles is afgeprijsd van 0,95 naar 0,59 euro. ,,Ik koop nauwelijks extra bij aanbiedingen. Ik ga niet met zo'n zwaar krat cola slepen voor die paar euro voordeel. Misschien ben ik wel te lui.''

Ook Albert Heijn in het centrum van Amersfoort merkt dat consumenten niet meer massaal afkomen op koopjes. Bij deze AH is er geen enkele klant die extra flessen sap bij de kassa afrekent, hoewel die 30 cent voordeliger is. ,,Toen we onlangs de Coca-Cola verlaagden van 1,24 naar 1,04 euro, hebben we er maar íets meer van verkocht'', zegt bedrijfsleider Dick Galis.

,,Veel klanten waren in het begin van de prijzenoorlog sceptisch'', verklaart Galis de afgenomen prijsgevoeligheid. ,,Klanten dachten dat het voordeel een paar weken zou duren, daarom kochten ze veel.'' Nu is een breed assortiment artikelen flink en `blijvend' voordeliger, beloven supermarkten op kartonnen borden in hun winkels.

,,Klanten geloven dat nu echt'', zegt Galis. ,,We hebben het vertrouwen herwonnen dat we voordelig kunnen zijn.'' Het aantal klanten in zijn AH is in de eerste weken gestegen van 12.000 naar 13.500 per week en blijft de laatste tijd constant. ,,Het is normaal geworden.'' Het verrassingselement is weg, vindt retailconsultant Dave Janssen van Channel Panel. ,,De consument is murw gemaakt door de stortvloed aan aanbiedingen. Hij ziet ze niet eens meer.'' In een doorsnee C1000 en Albert Heijn hangen borden die klanten voortdurend attenderen op de lage prijzen. Bij C1000 hangen borden waarop staat: `STOP: Aanbieding' en posters waarin de winkelketen Albert Heijn aanvalt:

`We waren goedkoper'

`We zijn goedkoper'

`En we zullen altijd goedkoper blijven'

`Sorry Appie'

Zelfs Diana Hijne is opgehouden met hamsteren. Ze pakt uit het rek bij C1000 één zak Senseo. Want in haar schuurtje ligt al voor maanden koffie. Ze heeft er verder vijftien à twintig flessen sap staan en evenveel frisdrank. En een `héléboel' houdbare artikelen, zoals honderd rollen keuken- en wc-papier. ,,Ik vind het een sport'', zegt ze. ,,Maar dat is een beetje over.''

Janssen van Channel Panel verwacht dat de prijzenoorlog volgend jaar doorgaat, maar dat de prijzen weinig meer zullen dalen. ,,Ze zullen aan onderhoud doen. Dat wil zeggen: communiceren dat je prijs belangrijk vindt.'' Bedrijfsleider Baruch Bakker van supermarkt De Wit Komart in de wijk Kruiskamp bevestigt dat. ,,In januari komen we met een actie waarbij we 24 in plaats van 48 producten afprijzen, maar wel sterker afprijzen. Uiteindelijk maakt dat qua voordeel voor de klant weinig uit.''

Zijn supermarkt heeft hetzelfde aantal klanten als voor de prijzenoorlog. ,,We zijn er helemaal niets mee opgeschoten,'' zegt bedrijfsleider Bakker: ,,De eerste weken werd iedereen door de media gek gemaakt. Maar wat scheelt het als je ergens anders gaat winkelen? Misschien één of twee euro. Na een tijdje kiezen klanten toch voor het gemak. Ze gaan weer winkelen bij hun supermarkt dicht bij huis of waar ze makkelijk hun auto kunnen parkeren.''