Sneeuw of terreur houdt klanten VS thuis

Het hoogseizoen voor de Amerikaanse detailhandel, dat afgelopen weekend zijn climax bereikte, lijkt teleurstellend te verlopen, afgaand op voorlopige omzetcijfers van grote winkelketens. Zowel Wal Mart, Amerika's grootste warenhuis, als concurrent Target liet gisteren weten dat het laatste weekend voor Kerstmis – zaterdag geldt als de drukste winkeldag van het jaar in de Verenigde Staten – niet heeft voldaan aan de verwachtingen. Mogelijk heeft de nationale waarschuwing voor terreuraanslagen, die in het weekend werd afgekondigd, hiermee te maken.

Weliswaar werd er afgelopen zaterdag volgens ShopperTrak, een onderzoeksbureau in Chicago, 4,9 procent meer omzet gemaakt dan dezelfde zaterdag vorig jaar, de week in zijn geheel blijft met een stijging van slechts 0,2 procent ver achter. ,,De week was slecht, maar het is te vroeg om te zien of het weekend goed genoeg was'', zegt Mike Niemira, een analist bij ShopperTrak.

December is tot nu toe geen goede maand gebleken voor de detailhandel, met name wegens twee sneeuwstormen die het winkelen gedurende twee weekends vrijwel onmogelijk maakten. Door het slechte weer en wellicht de dreiging van een terreuraanslag deden nog meer mensen hun aankopen via internet.

Luxeartikelen deden het beter dan goedkopere artikelen. Cadeaubonnen waren populair, en die worden pas meegerekend in de omzet als ze worden verzilverd in de weken na kerst. Een strategie van veel winkels om het afprijzen zo lang mogelijk uit te stellen lijkt averechts te hebben gewerkt. Met name kledingwinkels zoals Aeropostale en Gap gingen dit weekend alsnog over tot grootscheepse aanbiedingen, soms tot 50 procent korting.