Minister: taxi's in 2004 niet duurder

Taxibedrijven die nu al de maximumprijs hanteren, mogen de prijs van een taxirit per 1 januari 2004 niet verhogen. Ook moeten taxichauffeurs vanaf volgend jaar verplicht een examen doen om chauffeur te mogen zijn.

Dit heeft minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) in een brief aan de taxibranche geschreven. Voor 2004 gelden de tarieven zoals die per 1 januari 2003 zijn vastgesteld. Volgens de minister betalen klanten nu al relatief veel voor een taxirit. Bovendien blijken de tarieven aanmerkelijk sterker te stijgen dan de kostprijs.

Peijs wil meer helderheid over de totstandkoming van de prijs van een taxirit en wil laten bekijken hoe informatie over tarieven via een ,,begrijpbare en goed leesbare tariefkaart'' het beste kan worden vormgegeven.

De minister wil de tariefkaart in de eerste helft van 2004 invoeren. De prijs van een taxirit is de afgelopen drie jaar met gemiddeld 25 procent gestegen, terwijl door invoering van de liberalisering juist lagere prijzen waren voorspeld. Momenteel geldt een maximaal starttarief van 5,12 euro en een kilometerprijs van 1,94 euro.

In het voorjaar neemt Peijs tevens een besluit over de invoering van een `vakbekwaamheidseis' voor taxichauffeurs. Zij wil die dan halverwege 2004 invoeren.

Het examen zal afgenomen worden door het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR), dat nu ook al de `normale' rijbewijsexamens afneemt. Een taxi-chauffeur voldoet aan die eis als hij slaagt voor het verplichte examen, waarbij onder meer klantgerichtheid, rijvaardigheid (inclusief stratenkennis) van belang zijn. Het examen voor taxichauffeur wordt in het Nederlands afgenomen.

De invoering van een taxi-examen is nodig, omdat sinds de introductie van marktwerking in de taxibranche, in januari 2001, de beoogde kwaliteit van het taxivervoer achter blijkt te blijven bij de verwachting, schrijft de minister.

Als een chauffeur voldoet aan de gestelde vakbekwaamheidseis, krijgt de klant een betere service, is de gedachte van de minister. ,,De taxichauffeur is immers het visitekaartje van een taxi-onderneming'', aldus Peijs.