Goedkoopste kerstcadeau is Playmobil in een dollarstore

Een pakketje aandelen in Toys'R'Us is een mooi kerstcadeau. Want het gaat goed met Amerika's grootste onafhankelijke speelgoedverkoper. Het Amerikaanse beursweekblad Barron's schrijft dat dit vooral te danken is aan dochteronderneming Babies'R'Us. Van de Amerikaanse vrouwen met een baby doet 40 procent inkopen bij Babies'R'Us. Het dochterbedrijf is goed voor de helft van de totale inkomsten. Daarom is Toys'R'Us veel meer waard dan de markt ervoor wil geven, vindt het blad.

De onderwaardering is te wijten aan de verslechterende situatie van de speelgoedbranche als geheel. De verdiensten in de branche zijn volgens het blad de laatste drie jaar gehalveerd, met name door de scherpe concurrentie van Amerika's grootste speelgoedverkoper en grootste supermarktketen Wal Mart. De ervaring leert dat het slecht afloopt met iedereen die het waagt te concurreren met het oppermachtige Wal Mart, zoals rivaal KMart heeft gemerkt. De beleggers zijn beducht dat Toys'R'Us hetzelfde lot is beschoren.

Maar die vrees is volgens het blad niet gerechtvaardigd. Want de ervaring leert dat gespecialiseerde ketens het heel goed kunnen opnemen tegen superwarenhuis Wal Mart. Toys'R'Us? Het Amerikaanse tweewekelijkse zakenblad Forbes geeft er geen cent voor. Immers, vorige maand nog meldde de speelgoedwarenhuisketen, aangeslagen door de prijsverlagingen bij Wal Mart, ,,dat de winstverwachting voor het lopende jaar omlaag moest''. Voor het blad betekent dit dat deze Kerstmis ,,niet veel beter zal uitpakken dan die van vorig jaar toen Toys'R'Us de slechtste resultaten sinds dertig jaar boekte''.

Nee, dan gaat het met Hit Entertainment veel beter, een van de bekendste namen op het gebied van kinder-tv. De onderneming is gevestigd in Londen en staat onder leiding van de 36-jarige Rob Lawes die als 16-jarige zijn carrière begon als loopjongen in een bedrijf van John Cleese. Hit Entertainment bedacht bekende tv-stripfiguren als de paarse dinosaurus Barney, Angelina Ballerina, een muis in tutu, en Bob the Builder. De laatste kostte 850.000 dollar, werd aangekocht door de BBC, en is nu te zien in 190 landen. Hit Entertainment staat inmiddels genoteerd op de beurs. Lawes grossiert momenteel in het aankopen van programma's en bedrijven voor vele honderden miljoenen dollars. Hit Entertainment is volgens het blad bezig uit te groeien tot de concurrent van reuzen als Time Warner, Viacom en Disney.

Playmobil is in Duitsland al bijna net zo populair als Lego. Tot vorig jaar besteedden de Duitsers zo'n 6 procent van hun speelgoeduitgaven aan Playmobil en 9,3 procent aan Lego. Dat is dit jaar veranderd in 8 procent voor Playmobil en 9 voor Lego, schrijft het Duitse weekblad Wirtschaftswoche.

Dat Playmobil groeit ten koste van Lego is volgens het blad voor een deel te wijten aan het verschil in strategie. Playmobil is trouw gebleven aan zijn eigen traditionele figuren, terwijl Lego aansluiting zocht bij figuren van anderen die hun aantrekkingskracht al hadden bewezen op wereldniveau, zoals Harry Potter. Dat was goed voor de business op korte termijn, ,,maar licenties kosten geld. En als de hype vervlogen is zonder dat er een vervolg is, dreigt de omzet te zakken'', aldus het blad. ,,We lijden eronder'', zo citeert het blad Lego-manager voor Duitsland Mads Nipper, ,,dat er dit jaar geen nieuwe Harry Potterfilm uitgekomen is.'' Dat scheelt alleen al in Duitsland 320 miljoen euro op een omzet van 3,3 miljard euro. Duitsland is met Oostenrijk en Zwitserland Lego's grootste afzetgebied. Door te kiezen voor Star Wars en Harry Potter heeft Lego de traditionele producten veronachtzaamd. Bovendien zijn de nieuwe producten van Lego wel erg duur geworden. Dat is volgens het blad het gat waar Playmobil in gesprongen is.

Wie in de VS speelgoed wil kopen, kan volgens het Amerikaanse weekblad BusinessWeek het goedkoopst terecht bij een zogenaamde dollarstore. Dat is een warenhuis dat nog goedkoper is dan bijvoorbeeld Wal Mart. Niet alleen de klant, maar ook de belegger kan volgens het blad goed terecht bij een van de dollarstores. Het blad geeft de voorkeur aan Dollar Tree, een warenhuisketen met 2.500 vestigingen. Zakenbank Merrill Lynch voorspelt dat de dollarstores de komende jaren gemiddeld 18 procent zullen groeien, terwijl warenhuis nummer één Wal Mart het moet doen met 14,5 procent.

Of de beleggers en de consumenten veel op hebben met zulk soort goede raad is lang niet zeker. Want de peperdure platte tv-schermen zijn nauwelijks aan te slepen, schrijft het Britse weekblad The Economist. De manie is ,,compleet irrationeel'', zo citeert het blad Scott McGregor, de baas van Philips Semiconductors, want het beeld van een conventionele tv is even goed als dat van een platte, tegen een fractie van de prijs. Het aantrekkelijke van de platte schermen is dat ze minder ruimte innemen, maar er is meer aan de hand, denkt het blad: het kopen van een platte tv is net zo opwindend als de aanschaf van een pc zo'n vijftien jaar geleden. Het blad adviseert toch nog maar even te wachten met kopen, want de prijzen voor het dure kijkgerei zullen het komende jaar 40 procent zakken.

    • Herman Frijlink