Senseo, by Waac's Design

Een legendarisch cadeau. Zo wordt Senseo in de nieuwe reclame genoemd. ,,Ontworpen door een legendarisch ontwerpbureau, zou ik erbij willen zeggen.'' Dat zegt Joost Alferink, werkzaam bij Waac's, het Rotterdamse bureau dat het koffieapparaat heeft ontworpen.

Maar dat is een goed bewaard geheim, want in de publiciteit lijken alleen Philips en Douwe Egberts gezamenlijk aan de wieg te hebben gestaan. Dat lag anders, zegt Alferink. ,,Douwe Egberts liep al sinds 1996 met een Senseo-idee rond en gedurende twee jaar was Waac's de enige externe partner. Philips is pas eind 1997 aan boord gekomen, nadat eerder een Zwitsers bedrijf plotseling was afgehaakt. Nee, de naam van dat bedrijf mag ik niet noemen.'' Inmiddels was het `visuele ontwerp' volgens Alferink voor 99,5 procent klaar. ,,Alleen het patroon in het lekbakje en de sluiting zijn veranderd. Ook technisch gezien was het meeste werk gedaan.'' Dat laatste wordt door Philips fel bestreden. ,,Technisch was het ontwerp verre van klaar. Philips heeft er geruime tijd aan gewerkt om het concept geschikt te maken voor massaproductie en juist die fase is cruciaal in zo'n project.''

Het elektronicaconcern stelt verder dat zowel Douwe Egberts als Philips op koffiegebied ,,met iets bezig was''. Vervolgens kruisten rond 1997 de wegen elkaar en werden de ideeën gezamenlijk concreter gemaakt. Douwe Egberts komt met een andere lezing: wij hebben het concept in 1996 bedacht en hebben toen contact gezocht met een vijftal bedrijven. ,,Uiteindelijk hebben we voor Philips gekozen en is het product verder afgerond.''

Alferink is nauwelijks nog bitter over Philips. ,,De komst van Philips was natuurlijk ook belangrijk. En niemand had zulke verkoopcijfers verwacht. In de eerste plannen ging het om een jaarproductie van 100.000. Als het succes dan zo groot wordt, komen allerlei onvermoede krachten los. Ik vind het alleen jammer dat in de publiciteit de credits niet wat meer naar Douwe Egberts gaan.''

Waac's is keurig door Douwe Egberts betaald en ook Philips heeft later nog betaald, zodat de eigen design-afdeling vrijelijk aan de tweede generatie kon werken. ,,Verder zijn er nog nadere afspraken over het auteursrecht gemaakt. Als het Metropolitan Museum in New York de Senseo in een vitrine wil zetten, dan komt er op het naamplaatje `Waac's Design' te staan.''