Robin Hood

De `Robin Hood-heffing voor rijken', onlangs nog besproken in de Tweede Kamer, mag van de baan zijn, van de held valt met de Kerstdagen te genieten. Minister De Geus (Sociale Zaken) wilde wel een vrijwillige afdracht van rijken aan armen, maar Robin Hood werkte niet op basis van vrijwilligheid: daar kwamen pijl en boog en geslepen degens aan te pas. `Je geld of je leven.' In 1938 werden de avonturen van de nobele Robin of Locksley en zijn `Merry Men' in de bossen van Sherwood verfilmd met hartenbreker Errol Flynn in de hoofdrol, een grootse spektakelfilm die voor zijn tijd zeker niet onder deed voor `Star Wars' (dat diverse verwijzingen bevat naar `The Adventures of Robin Hood') of `The Lord of the Rings' nu.

Ja, als er een Normandisch leger Nottingham Castle moet bestormen, dan zijn dat hooguit twintig figuranten en stuntmannen, beeldvullend gefilmd, en geen duizenden orks of buitenaardse wezens uit de computer.

Ook in 1938 werden de avonturen van Robin Hood – gevechten, fladderende capes, en sprongen van kantelen en torens – extra romantisch doordat er niet alleen een idealistische missie moest worden uitgevoerd, maar ook een meisje in nood werd gered. Maar de kus met Maid Marian (Olivia de Havilland, met van zeep glimmende wangen), die wel in de trailer te zien was, haalde de kuise film niet.

Dat was anders in `Robin Hood Prince of the Thieves' (1991), met Kevin Costner in de hoofdrol. Daarin kuste zelfs Robin Hoods aartsvijand, de Sheriff van Nottingham Marian terwijl hij Robin Hood met het zwaard bevocht.

Beide films verschijnen nu met commentaarkanalen en een tweede schijf vol extra's. Niet alleen nostalgie naar een tijdperk van technicolor en echte helden doet de voorkeur uitgaan naar de klassieke film onder regie van William Kneightly, die later door Michael Curtiz werd vervangen om de actiescènes wat op te sausen. Het is vooral dat de film geen cynisme en dubbele bodems nodig heeft om te veroveren.

    • Dana Linssen